Het aantal zakelijk afgelegde autokilometers is in 2023 met 4 procent gestegen. Dat is conform de in 2022 uitgesproken verwachting. Voor 2024 wordt opnieuw een lichte stijging voorspeld, wat zou resulteren in een toename van het aantal gereden kilometers van 7 procent in vergelijking met het referentiejaar 2019. Vooral kleine en middelgrote bedrijven verwachten een groei in het aantal kilometers.

Dat is de belangrijkste conclusie uit het Zakelijke Mobiliteitsonderzoek 2023 van VMS | Insight. Een andere bevinding uit het onderzoek is het feit dat ongeveer 85 procent van de zakelijke reizigers tijdens de spitsuren reist. Van deze groep kan ongeveer 40 procent de spits niet vermijden. 40 procent probeert actief de spits te ontwijken en de overige 20 procent heeft wel de optie om de spits te mijden maar doet dat niet. Het anders organiseren van werktijden, zoals door het invoeren van flexibele aanvangstijden en het herplannen van overleg, wordt in bijna 70 procent van de gevallen gezien als een effectieve mogelijkheid om wél buiten de spits te kunnen reizen.

Duurzaam

Vooral grote ondernemingen sturen bij de invulling van het mobiliteitsbeleid op het stimuleren van de fiets, het OV en de elektrische auto. Het aantal bedrijven dat als (harde) voorwaarde stelt dat er elektrisch gereden wordt, is in 2023 niet toegenomen. Naar 2030 toe wordt een verdergaande elektrificering van het eigen wagenpark voorspeld. Per saldo is dan zo’n 80 procent van het gemiddelde wagenpark voorzien van een vorm van elektrificatie.

Ongeveer een derde van alle bedrijven hanteert een CO2-maximum, voor een derde daarvan is de norm zero emissie. Nog eens een kwart van alle bedrijven verwacht een maximum uitstoot van 0 gram per kilometer in te voeren. Het jaar 2030 is daarbij een belangrijk referentiejaar.

Chinees

Nieuw in het onderzoek is de peiling ten aanzien van nieuwe automerken, voornamelijk uit China. Over het algemeen zijn zakelijke autorijders positiever over deze merken dan particuliere autobezitters. 32 procent van de zakelijke autorijders is er positief over, terwijl 40 procent van hen deze merken als volgende keuze afwijst. Een aanzienlijke groep verwacht dat binnen drie jaar er nieuwe merken zijn opgenomen in hun wagenpark, ook al zijn er zorgen over de kwaliteit en privacy.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties