32 procent van de Nederlandse bedrijven gebruikt al, of overweegt de aanschaf van elektrische bestelwagens. Deze bedrijven verwachten dat in 2026 bijna de helft (48 procent) van hun bestelwagenpark geëlektrificeerd is, waarvan 25 procent volledig elektrisch.
Dat zijn enkele cijfers uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2023, een jaarlijks onderzoek dat in samenwerking met Ipsos wordt uitgevoerd onder 8622 bedrijven in 30 landen, waarvan 307 organisaties in Nederland.
Maken in Nederland volledig elektrische personenauto’s bij 41 procent van de bedrijven deel uit van het wagenpark, voor volledig elektrische bestelauto’s is dit nog maar 21 procent. De hoge aanschafprijs in vergelijking met voertuigen met een verbrandingsmotor is voor 26 procent van de ondervraagden reden om geen elektrische voertuigen te implementeren in hun wagenpark. 25 procent zegt dat het aantal openbare oplaadpunten onvoldoende is om over te stappen op volledig elektrische mobiliteit. Respectievelijk 19 en 21 procent zegt geen mogelijkheden te hebben om op kantoor of thuis te laden.
Alternatief
“De genoemde obstakels hoeven geen bezwaar te zijn”, zegt Arjos Bot namens Arval Mobility Observatory. “Voor de meeste bedrijven en hun wensen ten aanzien van trekgewicht, actieradius en laadgewicht, is er een geëlektrificeerd alternatief. Bestelwagens rijden gemiddeld slechts 60 kilometer per dag, waardoor de meeste elektrische bestelwagens niet elke dag opgeladen hoeven te worden. Nederland heeft daarbij een behoorlijk fijnmazig laadnetwerk, zowel publiek als op bedrijfsterreinen, zodat men niet bang hoeft te zijn stil komen te staan langs de snelweg. Het vervallen van de accijnsverlaging voor brandstoffen per 1 juli 2023 en de aankondiging dat Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones voor bestelauto’s mogen invoeren, zullen ertoe leiden dat ondernemers de inzet van volledig elektrische bestelbussen moeten heroverwegen.”
Toegankelijk
Andrea Falcone, algemeen manager van Arval BNP Paribas Nederland: “Ondernemers zoeken bedrijfszekerheid en twijfelen in veel gevallen of elektrische bestelwagens voldoen aan hun eisen. Aangescherpte wetgeving spoort ondernemers aan om versneld te kijken naar elektrificatie van het wagenpark. Arval BNP Paribas kan hierbij helpen. Wij streven niet alleen naar duurzamere mobiliteit, we vinden ook dat dit voor iedereen toegankelijk moet blijven – ook voor kleine ondernemers. We werken continu aan nieuwe diensten om vervoer voor iedereen betaalbaar te houden, met lease of deelmobiliteit. Zo kunnen we blijven werken aan de verlaging van de CO2-uitstoot zonder dat de kleine ondernemer kapitalen in mobiliteit hoeft te investeren.”