Bij 30 procent van de Nederlandse bedrijven is de huurauto voor korte of middellange termijn de populairste mobiliteitsoplossing. Dit is een stijging van dertien punten vergeleken met vorig jaar. Het aanbieden van openbaar vervoer (OV) staat met 25 procent op de tweede plek en het delen of leasen van fietsen op de derde plek (24 procent).
Dit blijkt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2024, een jaarlijks onderzoek, uitgevoerd door Ipsos onder 8605 bedrijven wereldwijd, waaronder 300 in Nederland.
Huur
Arval verwacht dat de interesse in huurauto’s voor korte (1 dag tot een maand) of middellange (1 maand tot 24 maanden) termijn blijft groeien. 39 procent overweegt dit binnen de komende drie jaar aan te bieden.
Ook het delen of leasen van fietsen wordt steeds aantrekkelijker. Zeker 37 procent van de bedrijven verwacht dit binnen drie jaar aan te bieden. Een aanzienlijke stijging ten opzichte van 2022, toen slechts 21 procent van de bedrijven aangaven dit te verwachten. Hiermee loopt Nederland ver voor op het Europese gemiddelde van 31 procent.
Mobiliteitsoplossingen
Momenteel heeft 88 procent van de tien Nederlandse bedrijven minstens één mobiliteitsoplossing ingevoerd, wat boven het Europese gemiddelde van 79 procent ligt. 39 procent van de ondervraagden voeren een mobiliteitsoplossing in of overweegt dit vanwege redenen die samenhangen met het MVO-beleid, een aanzienlijke verbetering vergeleken met vorig jaar (27 procent). 38 procent doet dit vanwege HR-gerelateerde behoeften, zoals het werven en behouden van werknemers, en 35 procent om de employer branding te verbeteren.
Mobiliteitsbudget
Ondanks dat veel bedrijven mobiliteitsoplossingen bieden, neemt het aanbieden van een mobiliteitsbudget minder snel toe. 23 procent biedt het momenteel al aan en nog eens 13 procent verwacht dit in de komende drie jaar te doen. De voornaamste motivatie hiervoor is het tegemoetkomen aan de wens van werknemers om meer opties en flexibiliteit met betrekking tot mobiliteit te hebben (35 procent).
Arjos Bot, hoofd Arval Mobility Observatory in Nederland: “De stijgende interesse in huurauto’s valt te verklaren, aangezien deze optie dicht bij de bestaande mobiliteitsoplossing in de buurt komt en een oplossing biedt wanneer de beschikbaarheid van nieuwe auto’s beperkt is. Toch tonen het OV en fietsen het meeste groeipotentieel, dit zien wij onder andere terug op de manier hoe medewerkers hun mobiliteitsbudget inzetten. Vaak kiezen zij voor een fiets, OV, of een combinatie daarvan. Naast dat het duurzamere manieren van reizen zijn, is het financieel ook aantrekkelijker, omdat medewerkers regie hebben over de invulling.”
“Het is positief om te zien dat al een kwart van de Nederlandse bedrijven mobiliteitsbudgetten aanbieden, want het is een trend die past bij de tijd waarin we leven. Ik wil werkgevers dan ook aanmoedigen om met deze mogelijkheden aan de slag te gaan. Er zijn zoveel meer flexibele, vitale en duurzame mobiliteitsoplossingen die aansluiten bij de wensen van medewerkers, met als bijkomend voordeel dat je aantrekkelijker wordt en blijft als werkgever!”