Voor openbaar laden betalen automobilisten momenteel gemiddeld 36 cent per kWh, al verschillen de kosten hiervoor sterk per gemeente. In Súdwest-Fryslân is laden bijvoorbeeld ruim 2,5 keer duurder dan op Ameland. Dit blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van Eco-Movement.
Het scheelt flink in de portemonnee waar je je auto oplaadt: het verschil in oplaadtarieven is namelijk fors te noemen. In de provincie Zeeland ben je momenteel het slechtst af. Laden bij een publiek toegankelijk laadpunt kost je hier gemiddeld 47 cent per kWh. Dit bedrag ligt zo’n 30% hoger dan gemiddeld in Nederland. Daarna volgens de provincies: Friesland, Utrecht, Flevoland, Noord-Brabant en Zuid Holland. Met allemaal gemiddeld 38 cent per kWh. Dit zijn de tarieven zonder BTW en eventuele kortingen.
Bron: IndependerDuurste gemeenten
Op gemeenteniveau zijn er grotere uitschieters. In Súdwest-Fryslân ben je momenteel het duurst uit: automobilisten betalen hier zelfs 63 cent per kWh. Ook het Zeeuwse Sluis en Terneuzen zijn geen goedkope steden om je auto op te laden. De gemeenten met de duurste openbare laadpunten zijn als volgt:
1. Súdwest-Fryslân (Friesland): 63 cent per kWh
2. Sluis (Zeeland): 51 cent per kWh
3. Terneuzen (Zeeland): 51 cent per kWh
4. Alphen-Chaam (Noord-Brabant): 49 cent per kWh
5. Hulst (Zeeland): 49 cent per kWh
6. Albrandswaard (Zuid-Holland): 48 cent per kWh
7. Hoeksche Waard (Zuid-Holland): 48 cent per kWh
8. Zandvoort (Noord-Holland): 48 cent per kWh
9. Maassluis (Zuid-Holland): 48 cent per kWh
10. Schouwen-Duiveland (Zeeland): 48 cent per kWh
Energie-expert Joris Kerkhof van Independer. “Het zijn opvallend grote verschillen tussen de openbare laadpalen. Het verschil kan oplopen tot 39 cent per kWh, dat is meer dan een kWh bij het goedkoopste punt kost. Als je alleen maar dure openbare laadpalen in de buurt hebt, dan kun je er voor kiezen om thuis te laden. Vooral in combinatie met zonnepanelen kan dat voordelig zijn.”