Welke mobiliteitsoplossing er ook aangeboden wordt, de auto blijft veruit het belangrijkste onderdeel van zakelijke mobiliteit.

Die conclusie mogen we trekken na afloop van het Lease Event 2022 van de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) op 8 december in Utrecht. Opzienbarend was die conclusie natuurlijk niet, gezien de doelgroep, al was er in de vorm van de uitreiking van de eerste VZR Innovatie Award ook aandacht voor innovaties op het gebied van zakelijk rijden en daar kwamen zeker ook andere vervoermiddelen dan de auto bij kijken.

Vincent

De feestelijke lunchbijeenkomst werd ingeleid door Martin Huisman, die een persoonlijke interpretatie gaf van de cijfers uit het jaarlijkse mobiliteitsonderzoek van VZR naar de zakelijke rijder. Dat zijn interpretatie persoonlijk is, bleek direct aan het begin van zijn presentatie toen hij stelde: “De zakelijke rijder bestaat niet. Ga je toch segmenteren, beperk je dan tot drie soorten zakelijke rijders: Robin, de accountmanager die met de auto naar zijn klanten moet; Hans, de directeur, met een heel andere karakteristiek, die meestal elektrisch rijdt, en Vincent, de afdelingsmanager. Hij heeft die auto eigenlijk niet heel hard nodig en is voor hem meer een arbeidsvoorwaarde.”
Helemaal prikkelend werd het toen Huisman uitlegde waar werkgevers/wagenparkbeheerders vervolgens rekening mee moeten houden: “De zakelijke rijder is gemiddeld 52 jaar. Dus al die grootstedelijke initiatieven voor mensen die achttien zijn… Forget it! Start met iets te verzinnen voor iemand die 52 is.”

Innovaties

Of de drie genomineerden voor de eerste VZR Innovatie Award daaraan voldoen, valt te bezien. In ieder geval neemt de winnende innovatie, ALD Move van leasemaatschappij ALD Automotive, nadrukkelijk andere mobiliteitsvoorzieningen mee in een platform dat de gebruiker bovendien een persoonlijk advies geeft over de te kiezen mogelijkheden. Daarbij wordt onder meer gekeken naar de vitaliteit van de medewerker, maar ook naar doelen voor de werkgever, zoals duurzaamheid en kostenreductie. Via een beloningssysteem kan de werkgever zijn werknemer belonen voor bepaalde keuzes.


‘Start met iets te verzinnen voor iemand die 52 is’


Bij de uitreiking van de award citeerde Jan-Anne Hoekstra van laadpaalleverancier Alfen uit het juryrapport: “De combinatie van een reisadvies en een MaaS-oplossing waarbij duurzaamheid, CO2-reductie en de belangen van de werkgever en de werknemer samenkomen, dat hebben we als zeer innovatief en bijzonder gezien.”

Bij het ontvangen van de award zei directeur Lonneke van der Horst van ALD Automotive: “Innovatie zit echt in het DNA van ALD; daar zijn we al jaren heel actief mee. Hier zetten echt heel veel mensen zich voor in, dus ik vind het geweldig. Superblij!”

De twee andere kandidaten voor de innovatie-award waren Friesland Lease en Wittebrug Lease. Ook de mobiliteitskaart van Wittebrug Lease betrof nadrukkelijk andere vormen van mobiliteit dan de auto, doordat met de kaart een grote verscheidenheid aan transacties kan worden gedaan, bijvoorbeeld het betalen voor carwash, een taxirit of elektrisch laden.

Uitgangspunt voor de inzending van Friesland Lease was weer helemaal de auto en behelsde een oplossing voor slim laden, waarmee kosten kunnen worden bespaard. Met een tweede meter wordt bovendien alle energie voor laden rechtstreeks gefactureerd aan de werkgever.

Geluk

Dat er op het gebied van zakelijk rijden het nodige aan het veranderen is, en de VZR daarbij out of the box/auto durft te denken, bleek niet alleen uit de locatie van het evenement, in hartje Utrecht (voor autorijders best wel een uitdagende bestemming), en de uitreiking van een innovatieprijs, maar ook uit de keuze voor gastspreker Guy van Liemt. Hij gaf met zijn presentatie over geluk, werkgeluk zo u wilt, de aanwezigen (managers en directeuren in de leasewereld) te denken. In tegenstelling tot Huisman gaf Van Liemt zijn gehoor mee wel degelijk rekening te houden met de jongere generatie: “Millennials willen werken bij een organisatie met een purpose. Ze willen werk doen dat relevant is voor de maatschappij. Vertel daarover het echte verhaal.”

Voor de sceptici voegde Van Liemt daar nog aan toe: “Purpose staat daarbij niet in tegenstelling tot het rendement van een bedrijf, maar draagt daar juist aan bij.” Ook in dat licht bleek ALD Move de terechte winnaar van de VZR Innovatie Award.

Foto boven: Lonneke van der Horst van ALD Automotive met de VZR Innovatie Award voor de mobiliteitsoplossing ALD Move.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 december 2024
RDW-tarieven stijgen met 1,95 procent
6 december 2024
BOVAG vernieuwt kwaliteitsnormen schadeherstel
6 december 2024
Auto Prof presenteert kennisprogramma
6 december 2024
Proma Group redt Recaro Duitsland
6 december 2024
Velowash binnenkort ook in Nederland
6 december 2024
Nieuwe formule, bekende naam. Autoservice Totaal
Meest bekeken berichten
Recente reacties