Met de versobering van de fiscale voordelen voor elektrische auto’s neemt ook het animo onder leaserijders af om te kiezen voor een elektrische auto. 63 procent (vorig jaar 61 procent) vindt dat de overheid niet genoeg doet om elektrisch rijden te stimuleren en nog maar 15 procent van de leaserijders vindt de bijtelling een stimulans om elektrisch te rijden (vorig jaar 18 procent).

Dat zijn enkele resultaten uit het onderzoek dat leasemaatschappij ALD Automotive voor de tweede keer heeft gehouden onder zakelijke en privé leaserijders. uit dat onderzoek blijkt ook dat onder privéleaserijders het sentiment rond de fiscale stimulans vrijwel gelijk is gebleven aan vorig jaar: nog steeds vindt 66 procent dat de overheid meer moet doen. Het sentiment onder zakelijke rijders is negatiever geworden. 52 procent is nu van mening dat de overheid op fiscaal vlak voor hen te weinig doet ten opzichte van 47 procent in 2021.

Waarom elektrisch rijden?

De redenen voor leaserijders om elektrisch te (willen) rijden passen goed bij de duurzame ambities van de overheid. Bovenaan de lijst staan namelijk de milieuoverwegingen (30 procent), bovendien zien zij het als de toekomst van mobiliteit (20 procent). Op de derde plek komen de besparende kosten van elektrisch rijden kijken (14 procent). De hoofdreden om niet elektrisch te rijden heeft te maken met de te hoge aanschaf- en leasekosten (21 procent), en dat hierdoor de bijtelling ook hoger wordt staat op de tweede positie (20 procent).

Jeroen Kruisweg, algemeen directeur van ALD Automotive: “Leaserijders zijn enthousiast over elektrisch rijden en weten goed waarom ze de overstap maken, of zouden willen maken en wat de voordelen zijn. Ook blijkt uit het onderzoek dat leaserijders die al elektrisch rijden, weinig hindernissen zien om niet elektrisch te blijven rijden. Het is de taak voor de overheid om controle te houden op de stimulans, het is zonde als door de fiscaliteiten rondom EV de groei ervan stagneert.”

“Tel je alles bij elkaar op; de hoge aanschafprijzen van elektrische auto’s, met als gevolg hogere leasekosten en dan ook nog een hogere bijtelling, dan raakt het de portemonnee te veel. Op deze manier wordt elektrisch rijden voor een steeds kleinere groep bereikbaar en dat is juist wat we niet willen.” Bijna 6 op de 10 leaserijders (57 procent) vindt de doelstelling van de overheid om in 2030 alle nieuwe auto’s emissieloos te laten zijn op dit moment niet realistisch.

Energieplafond

Opvallend in het onderzoek is dat stijgende energieprijzen voor de meeste ondervraagden geen reden is geweest om het laadpatroon te wijzigen. Bijna 8 op de 10 respondenten maakt zich geen zorgen over het energieplafond dat per januari ingevoerd wordt. 78 procent geeft namelijk aan dat de werkgever de kosten betaalt, of dat ze niet thuis kunnen laden, waardoor het geen effect heeft op de eigen energierekening.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
‘Behandel klant weer als koning’
13 december 2024
Rooskleurige toekomst voor universeel
13 december 2024
Mengelers breidt uit met Toyota Geelen Weert
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
Meest bekeken berichten
Recente reacties