Bart Beckers, commercieel directeur van Arval, gaf onlangs tijdens een webinar uitleg over en zijn visie op de ontwikkelingen in de leasesector. Hij ziet vooral toekomst in het aanbieden van meer dan het leasecontract alleen.
De vloot van Arval is in 2022 wereldwijd met 8,3 procent gegroeid tot ruim 1,6 miljoen voertuigen (ruim 100.000 in Nederland), mede dankzij de overname van Terberg Lease. Desondanks moeten de groeimogelijkheden voor leasemaatschappijen uit een breed portfolio aan diensten komen. De reden is dat autofabrikanten door de introductie van hun agentenmodellen directer op de eindklant zitten en eveneens diverse mobiliteitsdiensten aanbieden, zowel particulier als zakelijk.
Voor de tweede helft van 2023 verwacht Beckers weer een relatief normaal aflevertempo bij de diverse autofabrikanten. Toch heeft Arval in de tussentijd geïnvesteerd in een vloot nieuwe auto’s, zodat zakelijke klanten bij Arval snel hun keuze voor een nieuwe auto kunnen maken. Ook zet Arval ex-leaseauto’s in, en verlengt het bestaande contracten. In het verlengde hiervan wordt ook occasion-lease steeds belangrijker.
Dat is het Europese perspectief dat Beckers schetst. In individuele landen kunnen sommige trends anders worden ervaren. Neem privélease. In tegenstelling tot Nederland, waar privélease zijn hoogtepunt lijkt te hebben bereikt, ziet Arval privélease in aantal andere landen juist als een groeisegment.
Milieu of portemonnee?
Ook Arval gaat ervan uit dat auto’s met een verbrandingsmotor worden uitgefaseerd. Uit een marktonderzoek onder (potentiële) klanten blijkt dat de reden voor aanschaf van EV vooral wordt gestimuleerd door subsidies en fiscaliteit, niet door milieuoverwegingen. Daar is Beckers teleurgesteld over. “Je zou denken dat we meer verantwoordelijkheidsgevoel zouden hebben als het om ons leefmilieu gaat.”
Dat een EV minder onderhoud nodig heeft dan een auto met een verbrandingsmotor is voor een leasemaatschappij niet direct een voordeel. Over het uitgevoerde werk krijgt de lessor meestal een fee en die margebijdrage valt weg. Dat kan de relatie met aftersalespartners onder druk zetten. Arval zal voor die verloren margebijdrage compensatie zoeken door berijders van een EV te bewegen om ook het laden en/of het investeren in een laadpaal thuis in het leasecontract van de auto mee te nemen.
Impuls
De relatief hoge prijzen van het huidige aanbod BEV’s leiden ertoe dat consumenten en ook het wat minder bemiddelde mkb zich een elektrische auto tot nu toe minder makkelijk kunnen veroorloven. Autofabrikanten kiezen er daarnaast voor om in eerste instantie hun premiummodellen te elektrificeren. “Deze strategie irriteert ons als Arval wel, want de indruk wordt gewekt dat autofabrikanten door de volumes laag te houden de prijzen maximaliseren. De huidige instroom van nieuwe, betaalbare Chinese EV’s zullen die strategie van de Europese fabrikanten misschien doen wijzigen.”
De EV-transitie zal, denkt Beckers, leiden tot langere leasecontracten van zes à zeven jaar voor een elektrische auto. “Ik denk daarbij niet direct aan één contractant; het kunnen er ook meerdere zijn, inclusief een contract voor occasionlease. Dat zal onze relaties met de aftersalespartners ook weer een impuls geven”, aldus Beckers, al beseft hij ook dat het even duurt voordat zo’n ex-leaseauto in het vrije occasionkanaal komt.