Professionele autobedrijven die op zoek zijn naar extra omzetmogelijkheden en naar nieuwe klanten zijn de potentiële partners voor het Lease Service Point-concept van Euromaster.
Aftersales Magazine sprak met Dick de Goey (foto), Manager Partnerships Network bij Euromaster, verantwoordelijk voor de uitbreiding van het Euromaster Lease Service Points-netwerk. Inmiddels hebben een dertigtal autobedrijven zich bij het shop-in-shopconcept aangesloten. “Met het Lease Service Point-concept richten we ons op professionele autobedrijven die op de Euromaster-manier lokaal invulling geven aan de dienstverlening aan onze zakelijke klanten en leaserijders. Veelal gaat het om bandenservice aan berijders van een leaseauto, maar het kan ook een (lokale) fleetowner zijn die een overeenkomst heeft met Euromaster.”
‘Met het Lease Service Point-concept vergroot Euromaster zijn footprint in de leasemarkt.’
– Dick de Goey –
Klantenkring
Hoewel de keten een eigen, landelijk dekkend netwerk heeft, ziet Euromaster ruimte voor dit concept. “De leaserijder geeft voor het uitvoeren van bandenwissels en bandenservices de voorkeur aan een locatie dicht bij huis of werk. Met het Lease Service Point-concept bieden we professionele autobedrijven de mogelijkheid om binnen hun bedrijf aanvullende activiteiten op te pakken. Het gaat specifiek om (banden)serviceactiviteiten aan zakelijke klanten met een personen- en/of lichte bestelauto. Omdat het een afgebakend shop-in-shopactiviteit betreft, sluit het concept goed aan bij zowel merkdealers, erkende reparateurs als bij een professioneel universeel autobedrijf. Dat we ons alleen richten op zakelijke (lease)rijders en niet op de particuliere klanten maakt dat het concept goed past bij bedrijven met een bestaand werkplaatsconcept. Meerdere van onze bestaande Lease Service Point-partners werken vanuit een franchiseformule.”
Bandenvervanging
Wat is het beleid ten aanzien van de vestigingslocatie? “Dat hangt af van het aantal leaserijders in het gebied. Verder willen we kannibalisatie ten opzichte van bestaande Euromaster-vestigingen en Lease Service Point-partners beperken. We zien over het algemeen dat net buiten de Randstad en in middelgrote en kleinere plaatsen rondom grote steden de beste locaties zijn om een Lease Service Point te starten. Met onze eigen vestigingen hebben we al een goede dekking in de grote steden zelf. Onze zakelijke klantengroep is overigens groot en we bieden een nieuw Lease Service Point direct klanten, niet alleen voor de seizoenwissels, maar ook voor bandenvervanging en bandenservices. Leaserijders die in de buurt wonen van het Lease Service Point maken daarbij positief kennis met het betreffende autobedrijf. Dit biedt kansen om de overige voertuigen in het bezit van de leaserijders van (banden)services te voorzien.”
Professionaliteit
Euromaster staat voor betrouwbaarheid en kwaliteit. Hoe vertaalt zich dat naar een Lease Service Point? “Belangrijk is dat het professioneel werkende autobedrijf voldoende capaciteit heeft om zeker bij de zomer- en winterbandenwissels de klanten in een relatief korte periode te kunnen helpen. De werkplaats zal uiteraard over de juiste equipment moeten beschikken. Dat is bij professionele autobedrijven meestal wel in orde. Dat geldt ook voor de competenties van de werkplaatsmedewerkers, die wel bijgeschoold worden ten aanzien van het bandenspecialisme en de specifieke Euromaster-procedures. Verder zien we graag dat de bandenhotelfunctie, mede om de logistieke bewegingen te beperken, binnen de locatie van de partner wordt ingevuld. De voor Euromaster belangrijke klantwaarden worden in eerste instantie zichtbaar in de werkplaats en in de omgang met klanten en leaserijders aan de receptie. Wij onderscheiden ons in de zakelijke markt in de uitvoering van de processen. Die leveren de leasemaatschappijen een aanzienlijke besparing op in hun total cost of ownership van banden en bandenservices. Een essentiële voorwaarde voor deelnemers aan het Euromaster Lease Service Point-concept is dat Euromaster de regie houdt over de administratieve en logistieke processen, van afspraak tot facturatie aan de leasemaatschappij. Zo borgen wij de gemaakte afspraken met de lessors. Voordeel is dat het autobedrijf daar dus geen omkijken naar heeft.”