Nederlandse bedrijven tonen een sterk toenemende interesse in tweedehands leaseauto’s. Dat blijkt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2024, een jaarlijks onderzoek op basis van telefonische interviews met 8605 beslissers van bedrijven uit 30 landen in Europa, waaronder 300 in Nederland.
Momenteel gebruikt slechts één op de vier Nederlandse bedrijven tweedehands leasevoertuigen. Het Europese gemiddelde ligt op 41 procent. Acht op de tien bedrijven zeggen binnen drie jaar tweedehands leasevoertuigen te gaan gebruiken of overwegen te gaan gebruiken. 30 procent zegt dat deze auto’s voor korte of middellange termijn zullen worden ingezet.
Onderhoud
Arjos Bot van Arval over deze ontwikkeling: “In 2024 verjaart een grote hoeveelheid aan vier à vijf jaar oude volledig elektrische leaseauto’s. Het onderhoud van BEV’s is voorspelbaar en de kosten hiervan zijn relatief laag. Zakelijk gezien zijn deze voertuigen tot een leeftijd van 60 maanden vanwege de lagere bijtelling voordelig voor de berijder. Voor particuliere eigenaren blijven BEV’s tot zeker 2031 interessant door de geleidelijke afbouw van de korting op wegenbelasting. Dit betekent dat BEV’s die vier jaar geleden op de markt zijn gekomen nu een zeer interessante optie zijn voor bedrijven en particulieren.”
Aanschafprijs
Voor 34 procent van de respondenten is de hogere aanschafprijs van nieuwe, volledig elektrische voertuigen ten opzichte van gewone brandstofauto’s de belangrijkste reden om niet voor elektrische auto’s te kiezen. Deze drempel is hoger dan de beschikbaarheid van voldoende laadpunten zowel openbaar als thuis, waarvan slechts één op de vier respondenten aangeeft dit als een drempel te ervaren. Dit percentage ligt lager dan in andere Europese landen, wat volgens Arval wijst op een geleidelijke normalisatie van elektrisch rijden in Nederland.