De maandreportage van het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) toont een substantiële stijging van het aantal gestolen Toyota’s. Bij Volkswagen zien we een lichte toename, de andere drie merken uit de top vijf, Peugeot, Renault en Audi, dalen daarentegen.
Bekijken we de top vijf naar relatief marktaandeel in plaats van absolute aantallen dan verschijnt een andere bezetting van de top vijf. Toyota blijft met zo’n 14 procent koploper, maar ziet ineens zustermerk Lexus als runner-up. Alfa Romeo zit daar weer kort achter. Land Rover en Tesla maken de top vijf compleet.
Minst teruggevonden
Twee van deze merken zien we ook terug in de top vijf minst teruggevonden merken. Lexus domineert die lijst met maar 29 procent van de gestolen auto’s die worden teruggevonden. Mazda doet het met 32 procent beter, maar nog niet zo goed als Alfa dat op 38 procent uitkomt. BMW en Ford zitten op 38 procent, nipt onder het gemiddelde.
De top vijf meest teruggevonden auto’s heeft een terugvindpercentage van tussen de 60 en 67 procent. Opvallend is wel dat het allemaal merken zijn die relatief lage diefstalcijfers hebben en dat beïnvloedt een statistiek nu eenmaal.
In algemene zin blijkt uit de data dat traditioneel van elke vijf gestolen personenauto’s er één jonger is dan vier jaar, de rest is ouder. De maand september liet een afwijking zien naar een verhouding van één op drie, terwijl dat voor oktober één op vijf is. In oktober werden 549 auto’s gestolen, honderd meer dan de maand ervoor. Het jaartotaal blijft net onder de 5000.