De komende jaren zullen auto’s, met name de EV’s, veel meer afhankelijk zijn van software om te kunnen functioneren. Deze trend richting software defined vehicles is onomkeerbaar. Elon Musk zette het concept van de auto als softwareplatform voor Tesla neer als onlosmakelijk onderdeel van zijn EV-strategie. Het concept is inmiddels overgenomen door ieder andere autofabrikant, waarbij het over the air updaten van functionaliteiten als service (update), als probleemoplosser (reset) of als commerciële dienst (upgrade) standaard is geworden. Tot zover niks nieuws, maar hoe zit het met de (werkplaats)klant?

De auto als softwareplatform is onderdeel van de algehele digitalisering van ons denken en doen. Iedereen heeft de mond vol van artificial intelligence, maar er wordt door te veel mensen zonder enige kennis van zaken over gesproken. Ook in de autobranche gaat artificial intelligence zeker zijn nut bewijzen, al is het maar om predictive maintenance te optimaliseren.

De digitalisering heeft ook invloed op de manier waarop we communiceren met onze klanten. Gelukkig zijn er nog de aftersales, waar de contacten – ondanks het online afspraken maken – nog steeds een sterke fysieke component hebben. Mijn gevoel zegt dat u die contactmomenten moet koesteren. In het merkkanaal lopen de belevingsmomenten voor de klant over drie schijven: er is een digitale relatie met het merk, inclusief over the air functionaliteiten; er is een pick-up-point-relatie met een dealer/agent (en eventueel een inruilmoment), en er is een fysieke relatie met de werkplaats waar het reguliere onderhoud, een bandenvervanging of een reparatie plaatsvinden. Voor alle drie geldt dat de klantbeleving essentieel is, waarbij de kwaliteit van alle drie de schijven top moet zijn.

Die drietrapsrelatie met het merk kan gemakkelijk verstoord worden door een slechte prestatie als het bijvoorbeeld gaat om het maken van een onderhoudsafspraak. De klantperceptie als het om de uitvoering van de aftersales gaat is voor een merk altijd al een vermeende achilleshiel geweest. Je kunt het vergelijken met het bezoek aan de tandarts: het moet, maar je gaat niet graag. Als die tandarts ook nog eens zijn dag niet heeft, worden alle vooroordelen bevestigd.

En ook al heb ik hier vooral de dealer-klantrelatie in het vizier, als het om de aftersales gaat, speelt hetzelfde probleem bij het contact tussen de werkplaatsklant en het universele autobedrijf, zowel klein als groot. Mijn advies: zorg dat uw klant een bezoek aan uw werkplaats niet ervaart als een bezoek aan de tandarts en houd hem of haar tevreden, of zoals Peter de Koning in 1995 al zong: “Het is altijd lente in de ogen van de tandartsassistente.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35