Autoverhuurbedrijf Sixt heeft in het eerste kwartaal een recordomzet geboekt van 695 miljoen euro, wat 19,7 procent meer is dan in het eerste kwartaal van 2022. Groei van de business vond vooral plaats in Noord-Amerika en thuismarkt Duitsland. De nettowinst bedroeg 33 miljoen euro.
De wereldwijde vloot groeide met 19 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2022 tot een totaal van 149.000 voertuigen. Daarmee is de vloot zelfs 15 procent groter dan in 2019.
Kosten
In de Europese landen waar Sixt actief is, bestaat de vloot gemiddeld uit 22 procent geëlektrificeerde voertuigen (inclusief hybride voertuigen), 9 procentpunt hoger dan in het eerste kwartaal van 2022. “Sixt is het nieuwe jaar goed begonnen en goed op weg. We zijn ook tevreden over voorlopige de koers in het tweede kwartaal en verwachten een positieve ontwikkeling voor het zomerseizoen”, aldus financieel directeur Kai Andrejewski. “Tegelijkertijd ondervindt ook Sixt de effecten van kostenstijgingen als gevolg van de inflatie en de kosten van de groei van het afgelopen jaar. We zullen dan ook blijven focussen op efficiencyverbeteringen om onze kosten te kunnen beheersen.”
Voor het hele jaar verwacht het management een significante stijging van de omzet, vergeleken bij de 3,1 miljard euro van 2022. De winst zou moeten uitkomen ergens tussen de 430 en 550 miljoen euro.