Autoverhuurmaatschappij Sixt heeft in 2023 een omzet gedraaid van 3,62 miljard euro. Dit is 18 procent hoger dan in 2022 en 45 procent hoger dan in het pre-coronajaar 2019. De brutowinst (EBITDA) bedraagt 1,33 miljard euro, wat 16 procent hoger is dan in 2022.

Groei vond met name plaats in thuismarkt Duitsland, waar de omzet met 23,6 procent groeide, gevolgd door Noord-Amerika waar de omzet voor het eerst boven de miljard euro uitkwam en een groei werd gerealiseerd van 18,5 procent. In de Europese landen buiten Duitsland bedroeg de groei 14,3 procent.

In een toelichting bij de op één na beste jaarcijfers ooit zegt ceo Alexander Sixt: “Onze verdiensten zijn des te opmerkelijker gezien de aanzienlijke verslechtering van de marktomstandigheden voor e-mobiliteit het afgelopen jaar, stijgende rentekosten en aanhoudend hoge investeringsuitgaven.”

Restwaarden

Met die verslechterde omstandigheden doelt Sixt met name op de Duitse markt, waar de prijzen van gebruikte elektrische voertuigen in 2023 meer dan 20 procent zijn gedaald. Hierdoor heeft Sixt veel moeten afboeken op zijn verkopen. Daarnaast ziet Sixt de vraag naar elektrische mobiliteit stagneren. Zonder deze factoren was 2023 zonder twijfel een nog beter jaar geweest dan 2022, aldus Sixt.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
20 mei 2025
Euromaster ondersteunt Voedselbanken Nederland
20 mei 2025
Vijf nieuwe servicepunten KwikFit voor e-bikes
20 mei 2025
ARN: 98,8 procent van gewicht auto hergebruikt
Meest bekeken berichten
Recente reacties