Autoverhuurmaatschappij Sixt heeft in 2023 een omzet gedraaid van 3,62 miljard euro. Dit is 18 procent hoger dan in 2022 en 45 procent hoger dan in het pre-coronajaar 2019. De brutowinst (EBITDA) bedraagt 1,33 miljard euro, wat 16 procent hoger is dan in 2022.
Groei vond met name plaats in thuismarkt Duitsland, waar de omzet met 23,6 procent groeide, gevolgd door Noord-Amerika waar de omzet voor het eerst boven de miljard euro uitkwam en een groei werd gerealiseerd van 18,5 procent. In de Europese landen buiten Duitsland bedroeg de groei 14,3 procent.
In een toelichting bij de op één na beste jaarcijfers ooit zegt ceo Alexander Sixt: “Onze verdiensten zijn des te opmerkelijker gezien de aanzienlijke verslechtering van de marktomstandigheden voor e-mobiliteit het afgelopen jaar, stijgende rentekosten en aanhoudend hoge investeringsuitgaven.”
Restwaarden
Met die verslechterde omstandigheden doelt Sixt met name op de Duitse markt, waar de prijzen van gebruikte elektrische voertuigen in 2023 meer dan 20 procent zijn gedaald. Hierdoor heeft Sixt veel moeten afboeken op zijn verkopen. Daarnaast ziet Sixt de vraag naar elektrische mobiliteit stagneren. Zonder deze factoren was 2023 zonder twijfel een nog beter jaar geweest dan 2022, aldus Sixt.