Steeds meer wagenparkbeheerders zetten telematica in om de veiligheid van berijders te vergroten. In 2017 zei 15 procent van de wagenparkbeheerders telematica voor dat doel in te zetten, in 2018 is dat al 36 procent.

5_telematica_mercedes_dashboard_apparatuur_1424947663.jpgDat blijkt uit de jaarlijkse barometer van het Corporate Vehicle Observatory (CVO) naar trends op het gebied van zakelijke mobiliteit. Arjos Bot, namens CVO Nederland: “Bij steeds meer wagenparkbeheerders staat veiligheid hoog op de agenda. Zij willen het tij van het toenemend aantal verkeersdoden en zwaargewonden keren. Inzicht in rijgedrag is de eerste stap naar berijderbeïnvloeding, wat leidt tot veiliger weggebruik. Telematicaoplossingen geven dat inzicht.”

Mobiliteitsbeleid

Naast telematica zetten Nederlandse wagenparkbeheerders andere middelen in om veiligheid op de weg te bevorderen. Arjos Bot: “Ook e-learning (14 procent) en het blokkeren van de smartphone (21 procent) zijn in toenemende mate onderdeel van het mobiliteitsbeleid. Ook hier zien wij dat bedrijven met grote wagenparken vooroplopen. Logisch, want zij werken over het algemeen beleidsmatiger. Hopelijk volgt de rest van Nederland snel!” Met 28 procent zijn Nederlandse wagenparkbeheerders bovengemiddeld actief met telematica. Het Europese gemiddelde ligt op 19 procent. Het CVO constateert vooral een toename bij middelgrote en grote bedrijven. Van de managers van zeer grote wagenparken zet zelfs 58 procent telematica in. Dat is 7 procent meer dan vorig jaar. De grootste groei is te vinden bij middelgrote vloot: van 27 procent in 2017 naar 46 procent dit jaar. Lokaliseren van voertuigen en optimaliseren van ritten zijn net als vorig jaar de belangrijkste redenen, ongeacht de bedrijfsgrootte.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
3 oktober 2025
Autotrack biedt SoH-certificaat bij (PH)EV
3 oktober 2025
5,4 procent meer occasions verkocht in september
3 oktober 2025
App vergelijkt kosten laden en tanken
3 oktober 2025
Innovaties in carwash
2 oktober 2025
Bart Boerboom verruilt Eurol voor Euromaster
1 oktober 2025
Nieuw vakblad in 2026: Aftersales Techniek
Meest bekeken berichten
Recente reacties