Na de presentatie van de kabinetsplannen op Prinsjesdag concludeert de koepelorganisatie van Nederlandse autoleasemaatschappijen VNA dat de fiscale voordelen voor elektrisch rijden nagenoeg verdwenen zijn. Daarmee valt ook de elektrificatie en de verduurzaming van het wagenpark stil, aldus de VNA.
Net als RAI Vereniging en BOVAG ziet de VNA niets in het voorstel van de invoering van een pseudo-eindheffing voor zakelijk gereden brandstofauto’s. Renate Hemerik, voorzitter van de VNA: “De aangekondigde pseudo-eindheffing legt een onverwachte financiële last op werkgevers, terwijl juist nu stabiliteit en investeringsruimte cruciaal zijn voor de mobiliteitstransitie.”
Uitwijkeffecten
“Daarnaast werkt de heffing kostenverhogend en veroorzaakt zij grote uitwijkeffecten. Met als gevolg dat er meer elektrische ex-auto’s van de zaak naar het buitenland worden geëxporteerd. Hierdoor is het klimaateffect onder aan de streep zeer gering, zeker afgezet tegen de verslechtering van het ondernemersklimaat en het verlies van grip van werkgevers op hun duurzaamheidsbeleid.”
De VNA pleit voor consistent lange termijn beleid en minder regeldruk met voldoende anticipatietijd, zodat ondernemers duurzame investeringen met vertrouwen kunnen doen. Hemerik: “Zonder stabiel en voorspelbaar beleid kunnen ondernemers geen langetermijnkeuzes maken en lopen investeringen in duurzame mobiliteit gevaar.”