20 procent van de leaserijders reed eind april/begin mei nog op winterbanden. Dat meldt de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) na een eigen onderzoek.

Als belangrijkste reden hiervoor noemt VZR dat de leaserijder de urgentie niet voelt. Voorzitter Jan van Delft: ”Als de eerste nachtvorst zich aandient, wilt iedereen zijn zomerbanden wisselen voor winterbanden. Deze urgentie voelt men niet bij de omwisseling van winterbanden naar zomerbanden als de temperatuur stijgt.”

Zachter

Winterbanden zijn zachter dan zomerbanden, waardoor ze met name bij lagere temperaturen (tot 7 graden) betere grip hebben dan zomerbanden. Nadeel hiervan is dat ze bij hogere temperaturen eerder slijten en lijden tot een hoger brandstofverbruik. Ook is het afrolgeluid harder en sturen winterbanden bij hogere temperaturen minder precies.

Kosten

VZR wijst tevens op de financiële gevolgen van het te lang doorrijden met winterbanden voor zowel leasemaatschappij als werkgever. De winterbanden zullen immers sneller slijten en dus eerder vervangen moeten worden. Bovendien jaagt het hogere brandstofverbruik de werkgever op extra kosten.

Veiligheid

En dan is er nog het veiligheidsaspect. Bij een temperatuur van 15 graden heeft een winterband een twee tot drie meter langere remweg. Dit kan oplopen tot ongeveer zeven meter langere remweg bij 35 graden.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
9 juli 2025
Twee auto’s extra per maand
8 juli 2025
Tesla-rijders besparen 32 miljoen ton CO₂-uitstoot
8 juli 2025
Prijs occasion stijgt zes maanden op rij
8 juli 2025
Elektriciteitsverbruik wegverkeer in vijf jaar vervijfvoudigd
8 juli 2025
Serenco breidt assortiment Powerhand uit
8 juli 2025
Steeds minder nieuwe daklozen
Meest bekeken berichten
Recente reacties