Met een nettoresultaat van 1,9 miljard euro is de winstgevendheid van leasemaatschappij Leaseplan in 2022 met ruim 90 procent toegenomen ten opzichte van 2021. Leaseplan rapporteert een onderliggend nettoresultaat (gecorrigeerd voor bijzondere baten en/of lasten) van ruim 1,4 miljard euro, wat 86 procent hoger ligt dan dat van 2021.

Het geserviced wagenpark groeide in 2022 met ruim honderdduizend voertuigen tot ruim 1,6 miljoen, een plus van 7 procent. Wel werden er aanzienlijk minder occasions verkocht: 208.000 tegen 242.000 in 2021, een min van ruim 14 procent.

In een toelichting op de jaarcijfers zegt ceo Tex Gunning: “Sterke groei werd gerealiseerd in alle segmenten terwijl de verschuiving van autobezit naar auto-abonnementen bleef versnellen. De acceptatie van elektrische auto’s in heel Europa zorgt voor een versnelling van de trend van auto-abonnementen. Leaseplan is goed gepositioneerd om ten volle te profiteren van deze structurele marktverschuiving, aangezien 32 procent van onze leveringen nu een elektrische auto is. Leaseplan blijft ook profiteren van de sterke vraag naar onze kwaliteitsvolle occasions. Om de versnelde marktgroei te benutten, boekt Leaseplan goede vooruitgang in de transformatie van een analoog bedrijfsmodel naar een digitaal bedrijfsmodel, en ondersteunde het de implementatie van onze Next Generation Digital Architecture.”

Fusie

De fusie tussen Leaseplan en ALD is nog altijd niet afgerond, maar wordt nog in het eerste kwartaal van 2023 verwacht.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties