Eigenaren van oudere dieselauto’s betalen vanaf 1 januari 2020 een toeslag van 15 procent op hun motorrijtuigenbelasting. Met de maatregel wil de overheid het bezit en gebruik van dergelijke vervuilende auto’s terugdringen.

De fijnstoftoeslag, ook wel roettax genoemd, geldt voor dieselauto’s zonder af-fabriek roetfilter, die meer dan 5 milligram fijnstof per kilometer uitstoten. Voor een gemiddelde dieselauto tussen 1350 en 1450 kilogram komt dat neer op een extra kostenpost van 225 euro per jaar.

Autobrief 2

Bovag merkt bij de bekendmaking op dat de fijnstoftoeslag al langer gepland stond en onderdeel vormt van de Autobrief 2. “De toeslag zou eigenlijk al per 1 januari 2019 ingaan. Door technische problemen bij de Belastingdienst is dat uitgesteld. Nu zijn ze er kennelijk wel klaar voor”, aldus woordvoerder Tom Huyskens.

De Autobrief 2 voorzag in het verlagen van de motorrijtuigenbelasting met gemiddeld 2 procent. Die zou mede mogelijk gemaakt worden door een verhoging van de belasting op de meest vervuilende diesels.

Fijnstof per kWh

Sommige dieselauto’s, zoals zware dieselbestelauto’s, hebben een fijnstofuitstoot in milligram per kilowattuur (kWh). Ook dieselauto’s die meer dan 10 milligram per kWh fijnstof uitstoten betalen vanaf 1 januari 2020 roettax. Dit voorstel wel nog door de Eerste Kamer goedgekeurd worden.

Kentekencheck

De RDW houdt sinds kort ook de uitstoot bij van het Nederlandse wagenpark. Op basis van die informatie berekent de overheid de hoogte van de belasting.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 april 2025
BOVAG doet formeel bod voor nieuwe cao MvT
15 april 2025
Auto’s in Nederland steeds later afgedankt
15 april 2025
‘Overal het beste uit willen halen’
15 april 2025
Afscheid van de werkplaats
14 april 2025
Onderzoek Profile: onjuiste bandenspanning meerderheid Nederlandse auto’s
14 april 2025
Vernieuwde positionering voor Vakgarage
Meest bekeken berichten
Recente reacties