Eigenaren van oudere dieselauto’s betalen vanaf 1 januari 2020 een toeslag van 15 procent op hun motorrijtuigenbelasting. Met de maatregel wil de overheid het bezit en gebruik van dergelijke vervuilende auto’s terugdringen.

De fijnstoftoeslag, ook wel roettax genoemd, geldt voor dieselauto’s zonder af-fabriek roetfilter, die meer dan 5 milligram fijnstof per kilometer uitstoten. Voor een gemiddelde dieselauto tussen 1350 en 1450 kilogram komt dat neer op een extra kostenpost van 225 euro per jaar.

Autobrief 2

Bovag merkt bij de bekendmaking op dat de fijnstoftoeslag al langer gepland stond en onderdeel vormt van de Autobrief 2. “De toeslag zou eigenlijk al per 1 januari 2019 ingaan. Door technische problemen bij de Belastingdienst is dat uitgesteld. Nu zijn ze er kennelijk wel klaar voor”, aldus woordvoerder Tom Huyskens.

De Autobrief 2 voorzag in het verlagen van de motorrijtuigenbelasting met gemiddeld 2 procent. Die zou mede mogelijk gemaakt worden door een verhoging van de belasting op de meest vervuilende diesels.

Fijnstof per kWh

Sommige dieselauto’s, zoals zware dieselbestelauto’s, hebben een fijnstofuitstoot in milligram per kilowattuur (kWh). Ook dieselauto’s die meer dan 10 milligram per kWh fijnstof uitstoten betalen vanaf 1 januari 2020 roettax. Dit voorstel wel nog door de Eerste Kamer goedgekeurd worden.

Kentekencheck

De RDW houdt sinds kort ook de uitstoot bij van het Nederlandse wagenpark. Op basis van die informatie berekent de overheid de hoogte van de belasting.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
30 mei 2025
Personeelstekort remt ondernemers
30 mei 2025
IVA Business School ruim boven landelijk gemiddelde
30 mei 2025
VASS verwelkomt 900ste lid
30 mei 2025
Investeren
28 mei 2025
Volvo Buitenweg wordt toch Henk Scholten
28 mei 2025
Innovam en Altac sluiten samenwerking
Meest bekeken berichten
Recente reacties