De Europese koepelorganisatie van autofabrikanten Acea stelt zichzelf ten doel om te komen tot 20 procent CO2-reductie voor personenwagens in de periode 2021-2030. “Dat is een flinke reductie”, stelt Acea-president, teven Daimler-topman Dieter Zetsche tijdens de IAA in Frankfurt.

“Het is ook in lijn met wat wordt verwacht van andere industriesectoren, zowel als de Europese klimaat- en energiedoelen en het wereldwijde klimaatakkoord van Parijs.” De nieuw doelstelling van 20 procent reductie in CO2-uitstoot moet de motor worden achter de toenemende verkoop van batterij-elektrische auto’s. Ook moet het de beschikbaarheid van laadinfrastructuur voor voertuigen op alternatieve brandstoffen vergroten. Want Zetsche stelt vast dat de markt de elektrisch oplaadbare auto nog niet snel genoeg accepteert. “En dat komt niet door een gebrek aan beschikbaarheid of keuze.”

1,2 procent = EV

De laatste Acea-cijfers laten zien dat in de eerste helft van 2017 slechts 1,2 procent van de autoverkopen van de kant van elektrisch oplaadbare auto’s kwam. Het is dus van groot belang dat alle EU-lidstaten werk maken van hun investeringen in de benodigde laadinfrastructuur. Net als Porsche is Zetsche van mening dat diesel een noodzakelijke tussenstop blijft op weg naar elektrische mobiliteit. “De laatste generatie dieselvoertuigen is zeer effectief voor het bereiken van klimaatdoelstellingen op de korte termijn. Ze stoten nu eenmaal 15 tot 20 procent minder CO2 uit dan vergelijkbare benzineauto’s.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
9 juli 2025
Twee auto’s extra per maand
8 juli 2025
Tesla-rijders besparen 32 miljoen ton CO₂-uitstoot
8 juli 2025
Prijs occasion stijgt zes maanden op rij
8 juli 2025
Elektriciteitsverbruik wegverkeer in vijf jaar vervijfvoudigd
8 juli 2025
Serenco breidt assortiment Powerhand uit
8 juli 2025
Steeds minder nieuwe daklozen
Meest bekeken berichten
Recente reacties