De ACM heeft in de recente overnamezaak Dusseldorp- Severs Breeman aanleiding gezien om het bestaan van een zogenoemde ‘systeemmarkt voor de autodealerbranche’ te onderzoeken. Nader onderzoek door de waakhond leidt echter tot nieuw inzicht en de publicatie van een handreiking over het beoordelingsproces door de ACM.

Het onderzoek leidde tot het inzicht dat de dealersector bestaat uit aparte productmarkten voor (i) de detailhandel van personenauto’s, (ii) (merkspecifieke) onderhouds- en reparatiediensten aan personenauto’s en (iii) de distributie van (originele) auto-onderdelen. Het onderzoek van de ACM in deze zaak was vooral gericht op de twee laatstgenoemde productmarkten.

Administratieve last

De waakhond benadrukt dat de beschreven analyses niet altijd hoeven worden uitgevoerd. Om de administratieve last van meldende partijen zo veel mogelijk te beperken hanteert de ACM diverse drempelwaardes waaronder bepaalde analyses achterwege kunnen blijven. De ACM beoogt met deze handreiking helderheid te verschaffen aan meldende partijen en het meldingsproces efficiënt in te richten.

De ACM richt zich in deze handreiking namelijk op de detailhandelsmarkt van nieuwe personenauto’s verkocht aan particuliere en kleinzakelijke afnemers. Opvallend is de omschakeling naar het gebruik van catchment area’s. Dit zijn marktgebieden waarbinnen vestigingen van autodealers tachtig procent van hun omzet behalen. Deze aanpak wijkt af van de eerder toegepaste geografische dimensie, waarbij werd gekeken naar verkoopcijfers op nationaal en provinciaal niveau.

Onderhoud en reparatie

De ACM is in het besluit rond Dusseldorp-Severs Breeman uitgegaan van een merkspecifieke markt voor onderhouds- en reparatiediensten aan een personenauto, waarbij zij tevens de concurrentiedruk van onafhankelijke garages in ogenschouw heeft genomen. De ACM heeft daarbij aangegeven dat niet alle reparatiediensten aan een personenauto onder de productmarktdefinitie van onderhoud en reparatie vallen. Zo blijven werkzaamheden onder fabrieksgarantie buiten beeld, net als verzekerde opdrachten zoals schadeherstel of glasreparatie.

Onderdelen

Ten slotte is ook de handel in onderdelen door dealer beoordeeld. In de ogen van de ACM betreft het hier feitelijk twee verschillende marktgebieden: de groothandelsmarkt en de detailhandelsmarkt. De eerste richt zich op wederverkopers, de tweede op consumenten. Tegelijkertijd erkent de ACM het bestaan van onafhankelijke alternatieven en parallelimport. Voor de analyse op regionaal niveau zijn de verkopen van OEM-onderdelen (voor wat betreft de automerken van de betreffende fabrikant) vanuit een bepaalde targetvestiging het startpunt.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 maart 2025
Kwestie van geduld?
20 maart 2025
Thomas Wolters bestuurslid BOVAG
20 maart 2025
Sterk, licht, groen en circulair staal
19 maart 2025
CarGarantie: Reparatiekosten boven 700 euro
19 maart 2025
Diks Autoverhuur start franchise
19 maart 2025
Micha Roco voorzitter Hyundai dealervereniging
Meest bekeken berichten
Recente reacties