De verkoop van elektrische auto’s in de EU zakt dit jaar verder in, zo verwacht Allianz Trade. Wereldwijd laat de EV-verkoop juist een stijgende trend zien. Waar Europa vooral behoefte aan heeft, volgens de kredietverzekeraar, zijn goedkope, kleine modellen.

Het is een van de maatregelen in een tienstappenplan dat de kredietverzekeraar heeft opgesteld om de EV-verkoop in Europa en de eigen auto-industrie op te krikken. Namens Allianz Trade zegt Johan Geeroms: “De cijfers van de EV-verkoop worden sterk gekleurd door al dan niet overheidssubsidies voor elektrisch rijden. De verkoopstijging van 40 procent in China is grotendeels te danken aan overheidssteun. De daling van bijna 30 procent in Duitsland komt door de afbouw van de subsidie. Daarnaast hebben de Duitse autofabrikanten natuurlijk nagelaten tijdig te reageren door de massa te bedienen met kleine en middelgrote EV’s tegen een aanvaardbare prijs. Ze hebben de boot gemist en nu moeten ze ook nog dealen met de aangekondigde importtarieven van Trump.”

Actie nodig

Geeroms noemt nog meer factoren waarom de opmars van EV’s in Europa stokt. Zoals de laadinfrastructuur. “Momenteel zijn er 800.000 laadpunten in de EU terwijl er volgens onze projectie voor een gezonde dekking in 2030 tussen de 3 en 9 miljoen laadpunten nodig zijn. En verder is de prijs natuurlijk een heet hangijzer. In de EU vinden consumenten de prijs te hoog, zo blijkt uit ons onderzoek.”

De hapering van de EV-verkoop in Europa is tijdelijk, volgens Geeroms. “Elektrisch rijden is de toekomst. Die evolutie is niet meer tegen te houden. Het is zaak dat Europa op deze rijdende trein weet te springen. De Europese auto-industrie heeft tot nu toe de slag compleet gemist. China ligt mijlenver voor. Toch zijn er wel degelijk nog kansen om aan te haken. Maar dan is er nu wel actie nodig. Zowel in de industrie als bij de overheid.”

Geeroms noemt diverse maatregelen die nodig zijn om de auto-industrie weer gezond te maken. “Neem de accu. Die bepaalt 40 procent van de kostprijs van een elektrische auto. De Europese auto-industrie behelpt zich nog met dure NMC (nikkel-mangaan-kobalt) batterijen, terwijl Chinese fabrikanten massaal inzetten op LFP (lithium-ijzer-fosfaat) batterijen. Die zijn veel goedkoper en veel minder afhankelijk van schaarse grondstoffen. Om dit bij te benen zijn forse technologische investeringen nodig.”

Een ander voorbeeld zijn de vele tientallen modellen aan nieuwe auto’s die de Europese autofabrikanten jaarlijks op de markt blijven brengen. “Ze concurreren elkaar niet alleen dood, de focus ontbreekt. Kom samen met een paar betaalbare kleine modellen, daar zit de markt op te wachten.”

Ook heeft Geeroms kritiek op de Europese politiek. “De steun die wordt gegeven is te versnipperd en veel te onzeker. Introduceer een stringent handelsbeleid. Denk aan strenge importheffingen op goedkope, door de staat gesubsidieerde Chinese EV’s. Stimuleer de eigen industrie. Investeer in de batterijproductieketen en laadinfrastructuur. Wij denken dat hiervoor minimaal 200 tot 300 miljard euro nodig is. Het Europese beleid moet een stabiele en consistente EV-stimulans bieden. Denk bijvoorbeeld aan een inruilpremie voor EV’s onder 45.000 euro en een uitbreiding van de verplichting tot emissievrije bedrijfswagens.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 maart 2025
Thomas Wolters bestuurslid BOVAG
20 maart 2025
Sterk, licht, groen en circulair staal
19 maart 2025
CarGarantie: Reparatiekosten boven 700 euro
19 maart 2025
Diks Autoverhuur start franchise
19 maart 2025
Micha Roco voorzitter Hyundai dealervereniging
19 maart 2025
Inter Cars opent logistieke hub
Meest bekeken berichten
Recente reacties