De opkomst van autofabrikanten, grote leasemaatschappijen en grote dealerholdings als zogenoemde superretailers verandert niet alleen de positie van dealers, maar snoept ook klanten af van onafhankelijke autobedrijven. Wie de superretailer als klant daarvoor terug wil, moet inzetten op professionele, efficiënte bedrijfsvoering.
Dat is de conclusie uit een nieuwe studie van Bovag, uitgevoerd in samenwerking met KPMG, gepresenteerd tijdens het jaarcongres van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven op 28 juni in Nieuwegein, met als titel “Automotive retail in 2030”.
Marktbewegingen
Het onderzoek voorziet tot aan 2030 de volgende marktbewegingen:
- De bruto omzet van de autoretail krimpt met 14 procent. 40 procent van de nieuwverkoop geschiedt rechtstreeks door de autofabrikant aan de eindklant.
- De nieuwverkopen zullen stijgen naar 590.000 in 2030 (480.000 personenauto’s en 110.000 bestelwagens), maar de bruto omzet voor autodealers krimpt door nieuwe distributievormen met 36 procent.
- Ondanks een groei van het verkoopvolume naar 3,6 miljoen krimpt de occasionmarkt met 4 procent door normaliserende marges en fabrikanten die ook occasions gaan verkopen.
- De leasemarkt groeit in volume. Het aandeel van de retail in de leasemarkt krimpt met 2 procent, vooral door consolidatie en toenemende concurrentie.
- Hoewel het aantal contactmomenten stijgt door de groei van het wagenpark, krimpt de aftersalesomzet voor retail met 11 procent.
- De schadeherstelmarkt krimpt met 15 procent.
Autobedrijven
Concreet voor onafhankelijke autobedrijven betekent een en ander dat er meer concurrentie komt in de occasionhandel. De focus komt nog meer op online te liggen. Reparatie en onderhoud zullen steeds vaker gestuurd worden door de superretailer. Wil het autobedrijf die superretailer als klant houden, dan dient het bedrijf zich te professionaliseren, de efficiency te verhogen, te investeren in kennis en te zorgen voor een landelijke dekking. Bovag verwacht dat er altijd een rol zal zijn voor de local hero, maar dat die rol wel kleiner zal worden.
Dealer
Voor de dealer betekent de verschuiving van de verkoop naar de fabrikant de dat dealernetwerken verder zullen inkrimpen. De occasionverkoop wordt voor dealers nog belangrijker, evenals de aftersales. Dit betekent een nauwere verweving met het universele kanaal. Het aantal dealerbedrijven met een eigen leasemaatschappij zal naar verwachting sterk afnemen.
0 reacties
Groot, groter, grootst.
Totdat het op service aankomt.
Dan mag de ‘local hero’ de brokken lijmen.
Maar er niets aan verdienen…
helaas lijkt dat scenario voor velen te staan gebeuren behalve voor die een goede 1:1 band hebben met hun klanten