De snelheid waarmee zelflerende software zich ontwikkelt en omarmd wordt door retailers betekent dat volledig competente AI-gestuurde verkoopbots al over 18 maanden beschikbaar zijn. Dat denkt de ceo van een Zweedse pionier op het gebied van videotechnologie, Phyron.
Deze voorspelling komt op een moment dat Phyron met zijn eigen AI-software op maat gemaakte, volledig geautomatiseerde voice-over toe kan voegen aan zijn on-brand AI-video’s van studiokwaliteit. De voice-overfunctionaliteit is in eerste instantie beschikbaar in meer dan 22 talen met opties voor vier mannelijke en vier vrouwelijke stemmen in elke taal. Elke eigenschap van de voiceover kan worden aangepast, inclusief de toonhoogte, toon, snelheid, stemvervorming en muziekversterking.
Phyron CEO en mede-oprichter Johan Sundstrand licht toe: “We weten dat de automotive retailmarkt concurrerender is dan ooit tevoren. In deze omgeving moet alles wat uw bedrijf een concurrentievoordeel geeft en de efficiëntie verhoogt, worden verwelkomd. AI-video’s hebben bewezen dat ze auto’s 3 tot 5 dagen sneller verkopen en de toevoeging van AI-gestuurde voice-over zal de impact en efficiëntie alleen maar vergroten.
Al in 2025
“Het is slechts een kwestie van tijd voordat de technologie zover is gevorderd dat bijvoorbeeld ChatGPT heel dicht in de buurt kan komen van hoe een verkoper offline auto’s verkoopt. We denken dat dit al in 2025 kan zijn, gebaseerd op de huidige snelheid van AI-ontwikkeling en -adoptie”, voegt Sundstrand toe.
Dealers die sneller meer voertuigen willen verkopen, kunnen gebruikmaken van de kracht van AI en volledige controle nemen over de aangepaste sjablonen op klant-, campagne- of productniveau. Elke variabele in de datafeed kan worden gebruikt om een boeiende voice-over te maken bij de video, inclusief de intro, outro’s, het “waarom wij” en de cruciale call-to-action-secties. Generatieve AI die gebruik maakt van Phyrons eigen Large Language Model (vergelijkbaar met GPT-4 software) is speciaal getraind en verfijnd voor de automotive retailsector om op maat gemaakte manuscripten te produceren over de belangrijkste kenmerken van een voertuig. De AI kan de voice-over produceren op basis van bestaande autoreclames, marktplaats en technische gegevens. Het werkt met elke input, van 5 tot 5000 woorden en kan het manuscript schrijven vanuit de OEM-kopie, de website van de dealer of voorgedefinieerde sjablonen.
Geautomatiseerde video’s
Phyrons innovatieve video- en AI-technologie is volgens de leverancier ’s werelds eerste softwareoplossing voor geautomatiseerde videoproductie en -distributie voor de wereldwijde auto-industrie. De AI-software en de algoritmen stellen Phyron in staat om video’s voor autoreclames te maken die kunnen worden gebruikt op websites van OEM-merken of dealers, maar ook op advertenties, via sociale mediakanalen en via gerichte e-maildistributie. Niet alleen besparen geautomatiseerde video’s retailers enorm veel tijd en geld op de productie van video’s, vooral omdat een verkoper geen auto’s op locatie hoeft te filmen of een script met de belangrijkste kenmerken hoeft voor te bereiden, ze zorgen ook voor eersteklas films van elke auto in de voorraad van een bedrijf met een boeiende en aantrekkelijke uitstraling.
Het innovatieve proces werkt door Phyron op basis van een datafeed van een detailhandelaar of automerk, inclusief ten minste drie stilstaande beelden en belangrijke productdetails. De AI identificeert vervolgens de belangrijkste eigenschappen in de beelden, waaronder verschillende opnamehoeken, interieurelementen en highlights aan de buitenkant, en verwijdert vervolgens de achtergronden en vervangt deze door een neutrale achtergrond. De unieke software voegt vervolgens speciale effecten en schaduwen toe en legt de gewenste productspecificaties en eventuele klantaanbiedingen op de relevante afbeeldingen, inclusief de prijs en het merk van de dealer.
In 10 minuten
Dankzij ultramoderne cloud computing zegt Phyron een onbeperkt aantal video’s tegelijk te kunnen verwerken. Het duurt ongeveer 10 minuten om ze allemaal te renderen, live te plaatsen op een enkele (veiling)site, of indien nodig te schalen over een heel netwerk. Als een detail verandert, zoals de prijs of promotie, wordt de datafeed bijgewerkt en wordt de video automatisch opnieuw gerenderd als onderdeel van de kleine videovergoeding.
Het team werkt sinds 2019 samen met autoverkopers en partners en telt nu meer dan 1.500 klanten in heel Europa, wat neerkomt op 100.000 auto’s die momenteel een Phyron-video in de advertenties hebben. Sinds januari 2021 zijn de autovideo’s van haar klanten meer dan 250 miljoen keer bekeken en het bedrijf is ook uitgebreid naar de Noord-Amerikaanse markt.