Voor de coronapandemie, in 2018 en 2019, werden er jaarlijks nog zo’n 440.000 nieuwe personenauto’s geregistreerd. Na de coronadip zijn de verkoopaantallen het afgelopen jaar gestegen naar circa 370.000 auto’s. Het is niet te verwachten dat de aantallen van voor corona ook volgend jaar gehaald kunnen worden.

Dat stelt sectorspecialist Erik Slaaf van ING Sector Banking in reactie op de jongste registratiecijfers. Die laten zien dat er in het eerste halfjaar van 2024 3,5 procent minder personenauto’s op kenteken zijn gezet dan in dezelfde periode in 2023.

De bank ziet een hoge vervangingsvraag vanuit de zakelijke leasemarkt, die een boost geeft aan de verkoopcijfers in 2023 en 2024, maar tevens dat deze vraag in de periode 2025-2027 aanzienlijk lager zal komen te liggen. Dat zet de verkoopaantallen van nieuwe personenauto’s verder onder druk.

Leasemarkt

ING verwijst naar cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen volgens welke in 2023 één op twee nieuw verkochte auto’s in een zakelijk leasecontract werd ondergebracht. Het aantal afgesloten zakelijke leasecontracten is in de periode 2020-2022 echter aanzienlijk lager dan in de jaren 2018-2019. Hierdoor profiteert de automarkt de komende jaren niet van een hoge zakelijke vervangingsvraag.

Particulier

Vanuit de particuliere markt blijft de vraag naar nieuwe auto’s achter. Particulieren lijken af te wachten tot een geschikt koopmoment. Betaalbare elektrische auto’s kunnen een boost geven aan de nieuwverkoop, maar de instapmodellen komen voorlopig nog uit China en worden door de hoge importheffingen minder aantrekkelijk om te kopen.

Daarnaast ligt de rente in vergelijking tot de afgelopen jaren relatief hoog. Het gevolg is dat de maandelijkse kosten van een privéleasecontract zijn gestegen. Hierdoor staat de aanjagersrol van privélease voor nieuwe verkoop onder druk.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties