De opmars van rijassistentiesystemen in nieuwe personenwagens verloopt volgens Bosch in een dusdanig hoog tempo dat ze binnen afzienbare tijd net zo vanzelfsprekend aanwezig zijn als een radio.

Algemeen directeur Dirk Hoheisel verwijst naar de jongste Bosch-analyse van Europese voertuigtoelatingen in 2016. In eigen land (zie graphic) had 62 procent van de nieuwverkoop destijds parkeerhulp. Op de tweede plaats stond het noodremsysteem (38 procent), op de voet gevolgd door vermoeidheidsherkenning (37 procent). Relatief de grootste groei maken de rijbaanhulpen door (lane departure warning). Vergeleken met 2015 zaten ze in 2016 in dubbel zo veel nieuwe auto’s. En was adaptive cruise control in 2013 nog zeer beperkt aanwezig (vier procent), twee jaar terug was dat inmiddels negentien procent.

Populariteit

De cijfers die Bosch hier communiceert, hebben betrekking op de situatie in Duitsland. Maar ook in andere Europese landen groeit de populariteit van de handige hulpjes (zie graphic). Parkeerhulp, noodstop- en rijbaanassistentie in nieuwe auto’s zijn buiten Duitsland het populairst in achtereenvolgens Groot-Brittannië, Nederland, België en Frankrijk. Sommige markten scoren zelfs hoger dan onze oosterburen. Zo zijn Nederland en België koploper in Europa als het gaat om automatisch noodstopassistentie. Van alle nieuwe personenwagens had in 2016 39 procent zo’n voorziening,

Rusland

Flinke achterstand op het gebied van rijhulpsystemen is er in Rusland (6 procent), dat voor het eerst is meegenomen in het Bosch-onderzoek. De OEM- en aftermarketgigant houdt sinds 2013 de uitrustingsgraad met deze technieken bij.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
18 augustus 2025
Mijlpaal: 10 miljoen auto’s in Nederlands wagenpark
18 augustus 2025
VZR hekelt bijtellingsplan voor werkgevers
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
Meest bekeken berichten
Recente reacties