Bovag heeft in samenwerking met Capgemini en met steun van HBD en OOMT een toekomstvisie mobiliteitsretail tot 2020 ontwikkeld. De visie schetst en benoemt de elf belangrijkste trends van de komende jaren.
Op basis van die trends, en met name van de twee meest invloedrijke trends, heeft Capgemini een viertal toekomstscenario’s ontwikkeld. Het meest waarschijnlijke daarvan is verder uitgewerkt.
In dat meest waarschijnlijke scenario neemt de invloed van de nationale overheid sterk af en is generatie Y dominant. Dat betekent onder meer dat de vraag verschuift van mobiliteitsproduct naar mobiliteitsoplossing en dat een keurmerk minder belangrijk wordt ten gunste van klantbeoordelingen. Het vrije ondernemerschap krijgt extra kansen om zijn vleugels uit te slaan en de focus verschuift van concurrent naar klant. Niet langer de werkgever, maar de werknemer staat centraal.
Op basis van dit scenario heeft Capgemini een viertal archetypen van ondernemingen anno 2020 geschetst: de Local Hero, de Hypermarket, de Mobility Service Provider en de Niche Expert. Via een toekomsttest op Verplaatsjezelf.nl kunnen Bovag-leden bepalen welk van die vier archetypes het best bij ze past in de nabije toekomst. Deze site is het centrale platform van de toekomstvisie 2020.
Geert Vermeer, bondsvoorzitter Bovag: “Laat duidelijk zijn dat onze toekomstvisie geen blauwdruk is, maar een wake-up call. Het rapport, de toekomsttest, de filmpjes, het kan allemaal helpen. Een goede retailer is immers bezig met de toekomst. Ik weet één ding zeker: de klant van nu is een heel andere dan de klant van 2020. En als je daar als retailer niet op inspeelt, mis je de boot.”
Bovag gaat de toekomstvisie de komende tijd verder uitrollen en uitwerken. Leden worden geïnformeerd op bijeenkomsten en via projecten, die leden helpen zich voor te bereiden op 2020 en daarna.