Toen Bas Leseman bijna twintig jaar geleden begon met het professioneel poetsen van auto’s kon hij nog niet bevroeden dat het zou leiden tot een bedrijf dat 80.000 auto’s per jaar op orde brengt voor de (weder)verkoop. Om de ambities verder vorm te geven investeert het bedrijf momenteel in een nieuwe locatie waar occasions worden klaargemaakt.
Partnercontent
Rode draad in de historie van Leseman Car Care is een voortdurende focus op de interne processen. Als volgend jaar de werkplaats in Alphen (NB) opent, betekent dit een nieuwe fase voor het bedrijf en de opmaat naar een uiteindelijke verdubbeling van het jaarlijks verwerkte aantal auto’s. “Die aantallen zijn niet het doel”, benadrukt Bas. “Het is onderdeel van een allesomvattende toekomstvisie waarin schaalgrootte en efficiëntie cruciaal zijn. Wat wij doen is niet minder dan Champions League remarketing.”
Remarketing, oftewel het technisch en cosmetisch op orde brengen van auto’s voor wederverkoop of herinzet. Dit laatste speelt bij leasemaatschappijen, vlooteigenaren en verhuurders voor die de betreffende auto aan een nieuwe klant overdragen. Hoewel er meer spelers in dit marktsegment actief zijn, is het voor Leseman Car Care corebusiness. Focus en een team van topsporters zijn twee van de ingrediënten in deze succesformule. Data is de niet onbelangrijke derde. Dat vraagt om uitleg.
Snel en goed
Uiteindelijk wil je als opdrachtgever de remarketingfase zo kort mogelijk houden maar de kwaliteit mag er nooit onder lijden. Met andere woorden: het moet zo snel mogelijk en daarom ook in één keer goed. Tijd voor verrassingen is er niet in dit proces, komen die er toch dan dreigt vertraging. “Daarom vinden wij de automatisering achter Leseman Car Care van groot belang”, zegt Bas. “Dat biedt ons niet alleen de benodigde inzichten, maar het geeft onze klanten ook direct voordeel.”
Zakenpartner Alexander Gimbrère geeft een concreet voorbeeld. “Zodra de auto binnenkomt beoordelen we wat er precies moet gebeuren. De klant kan de auto vervolgens aanbieden op occasionwebsites of een platform voor herinzet. Dit betekent dat onze klant de auto sneller verkoopt en dus minder kosten maakt. Wij regelen alles van het ophalen van de auto tot aan de fotografie en het weer op de vestiging terugbrengen. Totale ontzorging van de klant.”

Traditioneel wordt een auto eerst cosmetisch aangepakt, van binnen en van buiten. Dan praat je over bijvoorbeeld het herstellen van parkeerschades en krassen, beschadigde wielen of problemen met het interieur. De poetsbeurt maakt het af en eenmaal bij de klant maakt de klant een proefrit. Bas: “Meestal kan die klant de auto niet direct meenemen, want deze moet eerst nog door de eigen werkplaats. Wij combineren alle processen onder één dak zodat de auto kant en klaar is, inclusief eventueel benodigd onderhoud of een afleverbeurt. Na de proefrit kan de klant afrekenen, het kenteken overschrijven en met de auto wegrijden. Op die manier verkorten we de tijd tussen in- en verkoop nog verder voor onze klanten.”
Voorspellend vermogen
In de zoektocht naar een nog sneller proces werkt het team achter de schermen aan de voorspellende gaven van het systeem. “We hebben zelf een team van softwareontwikkelaars in dienst”, legt Alexander uit. “Dankzij onze schaalgrootte beschikken we over een ongekende hoeveelheid data. Analyses in combinatie met kunstmatige intelligentie maken het mogelijk om voorspellingen te doen. Factoren die daarbij een rol spelen kunnen de verkopende partij en de specificaties van de betreffende auto zijn, maar ook het land waar de auto gereden heeft. Importauto’s vormen een belangrijk deel van onze business.”
De nieuwe locatie zal volgens de heren op 1 april de deuren moeten openen. Procesefficiëntie en duurzaamheid gaan er hand in hand. Zonnepanelen op het dak, klimaatbeheersing waar het nodig is en niet voor het hele pand. “Mens en product moeten de juiste temperatuur hebben, de spuitcabines gebruiken luchtdroging en we hanteren luchtsluizen om de temperatuur vast te houden.”
Gedeeld dna
Jeffry de Leeuw herkent veel in de bezieling die beide heren laten zien. “Bij LKQ Vanesch hanteren we als bedrijfsfilosofie ‘to go the extra mile’, ofwel altijd net dat stapje extra zetten dan men verwacht. Met verf alleen onderscheid je je niet, maar als je klanten kunt helpen om extra succesvol te zijn dan pas maak je echt het verschil. Dat besef leeft ook bij Bas en Alexander heel nadrukkelijk.” Bas bevestigt dit gedeelde dna: “Ik kan letterlijk altijd bellen als er wat is, je bent er geen nummer en de urgentie wordt door onze contactpersonen net zo gevoeld als door ons.”
LKQ Vanesch en Leseman Car Care werken al jaren nauw samen, zo ook bij het traject in Alphen. Bas: “Ik was al langer op zoek naar een geschikte plek om activiteiten te kunnen bundelen. We zitten nu in Tilburg alleen al op vijf locaties en dat is niet efficiënt, niet duurzaam en het belemmert onze groeiambities. Toen de 100.000 m2 in Alphen beschikbaar kwam, heb ik geen moment getwijfeld. Dit is perfect voor ons. In Tilburg, Breda en Utrecht handhaven we daarnaast onze vestigingen.”
Foto boven: Dat Leseman Car Care niet van half werk houdt, blijkt eens te meer uit de schaal van het zojuist betrokken terrein in Alphen (NB). Oprichter Bas Leseman (links)
en zakenpartner Alexander Gimbrère werken daarbij nauw samen met Jeffry de Leeuw (rechts) en zijn team bij LKQ Vanesch.