“U zult er ongetwijfeld van geschrokken zijn. MAAR NIET HEUS NATUURLIJK!”

Jos Veldhuisen“Onlangs stelde Karina Tiekstra van MyWheels, dat zij met de app MyWheels Open het wagenpark in ons land van 8,3 miljoen personenauto’s terug wil brengen naar één miljoen stuks. Dat betekent dat het personeelsprobleem in de autobranche direct is opgelost en er een kleine 65.000 werkzoekenden bijkomen in ons land. Dat ons Ministerie van Financiën voor een uitdaging komt te staan. De tankstations in ons land sluiten, net als de wasstraten. Aan alle discussie over mobiliteit komt dan een einde. De schadesector kan ook gerust zijn, ze hoeft haar bed niet meer uit te komen. Alleen de Stiba-leden, ARN en auto-exporteurs krijgen het eventjes druk, want die moeten ruim zeven miljoen auto’s wegwerken. Gekheid natuurlijk, zult u denken. Hoezo, het wagenpark van 8,3 miljoen naar 1 miljoen auto’s? Behalve bij MyWheels gelooft niemand in een afname met 87,5 procent. Toch zie je dat in binnen- en buitenland het autodelen of car sharing wordt omarmd. Onlangs stelde directeur Sebastian Hofelich van DriveNow dat in heel Europa op jaarbasis een miljoen auto’s minder verkocht gaan worden, als autodelen massaal wordt omarmd. Voordat het effect daarvan opvalt op de weg, verplaatsen we ons waarschijnlijk al op een andere manier van A naar B. “Beam me up, Scotty”! Deelautoconcepten genoeg. Hiervoor al genoemd: MyWheels en DriveNow (BMW-Mini en Sixt), daarnaast GreenWheels (Pon), Snappcar (onder andere AutoBinck en Europcar), Car2Go (Daimler), ConnectCar, Studentcar en nog een scala aan lokale initiatieven. Ruw geschat is het deelautowagenpark twintigduizend personenauto’s groot. Het stelt (nog) weinig voor. Niet dat ik tegen autodelen ben, maar de vraag is erg mager. Audi-directeur Rupert Stadler stelde vorig jaar in een interview dat autodelen niets is voor mensen met een auto van een premium merk. Onlangs meldde Tesla een deelautoformule op het oog te hebben – ook in ons land. Koop je een Tesla, dan kun je, door deze actief te delen, bijna gratis rijden. Maar welke Tesla-eigenaar laat een ander achter het hoogautonome stuur van zijn bolide plaatsnemen? Kansloos. Nee, als u zich zorgen maakt om uw baan, dan heeft dat niks met autodelen te maken.” Deze column werd eerder gepubliceerd in nummer 8 van Aftersales Magazine, dat vrijdag 25 augustus verscheen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
Meest bekeken berichten
Recente reacties