“Achter ons pand heb ik voor de bandenopslag drie jaar terug een paar zeecontainers ingericht, met alarm en verlichting. Er liggen nu zo’n tweehonderd sets, dus in totaal achthonderd banden. Exclusief de wisselkosten betalen klanten bij ons 35 euro per seizoen. Voor vaste relaties is de opslag gratis. Het is een succes, met tegelijk een probleem: de containers zitten inmiddels vol en meer ruimte heb ik hier niet beschikbaar.

Thijs de BaaijBijkomend voordeel van opslag vind ik dat banden en het lichtmetaal een waarde vertegenwoordigen die voor de klant reden zijn om langs te komen – ook als hij ontevreden mocht zijn. Dat geeft ons de kans om het gesprek aan te gaan. In die zin is het een klantenbinder: je hebt hier iets kostbaars liggen dat eigendom van iemand is.De wissels zijn alleen al prettig vanwege de contacten die ze opleveren. Het zijn perfecte momenten voor extra aftersales, heel fijn in deze tijd van lange intervallen. We checken altijd de olie, water en bandenspanning – wel pas na akkoord. Daarnaast meten we de staat van de accu. De klant krijgt de uitdraai van de test, het is aan hem. Verder lopen we om de auto heen en noteren we wat opvalt. Inclusief naar binnen en naar buiten rijden ben je al gauw een uur bezig. Met andere woorden: je legt bijna geld toe op zo’n wissel, dus je móét er wel wat bij doen. Een aparte wisseldag is bij ons niet nodig. We krijgen het aanbod goed verwerkt binnen de normale werktijden, in combinatie met een apk of beurt. Trouwens, er is hier maar één bandendemontage-apparaat.Ik betrek de banden via onze huisgrossier Stadegaard of lokaal, bij F1 Tyres en Kees van Gent. Klanten vragen steeds vaker om vierseizoenenbanden. Persoonlijk vind ik die optie twee keer ‘net niet’, maar goed, fabrikanten hebben een behoefte weten te creëren. En eerlijk is eerlijk: zit je onder de tienduizend kilometer per jaar en blijf je voornamelijk in Nederland, dan is het afdoende. Rij je stukken meer en ga je op wintersport, dan raad ik al-tijd winterbanden aan.We monteren veel bandenmerken uit het middensegment, waar ik de prijs/kwaliteitverhouding optimaal vind. De premium labels doen we niet per definitie, alleen als de klant erom vraagt. Tachtig, negentig procent van de Nederlanders rijdt dermate defensief dat hij weinig merkt van die high end rijeigenschappen. Montage-technisch maakt het ons niet uit op welk merk de keuze valt. We rekenen tot pakweg 17 inch een marge van 35 euro op de inkoopprijs. In ruil daarvoor krijgt de klant gratis montage, balanceren en milieuheffing. Dat bedrag staat los van de eventuele opslag.We zorgen bij ons dat de wissels eerlijk worden verdeeld onder de monteurs, want voor hen zijn het niet de meest geliefde klussen. Ze staan een flink deel van de tijd gebogen, en technisch gezien is het gewoon saai werk. Maar voor het autobedrijf wel belangrijk werk.”
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • W, (Pim) van der Veer on Verdubbeling MG Brand Stores: “In de wereld van de MG Car Club wordt “Old Number One” uit 1923 van Morris dealer Cecil Kimber als…okt 2, 16:48
  • Wil on Bumperkleven grootste irritatie: “Is er onderzocht wat de reden is van bumperkleven of waarom mensen op de linkerbaan te langzaam rijden? Heel veel…aug 31, 13:51
  • W, (Pim) van der Veer on ‘Moet iedereen een auto hebben?’: “Misschien wordt een eigen auto voor iedere burger als een opeisbaar recht beschouwd. De praktijk is dat iedereen zijn best…aug 30, 18:33
  • Harry Zuur on ‘CO2-rapportage wordt administratieve kluif’: “Straks gaat het al net zo als met de boeren in natura 2000 gebieden, teveel CO2, bedrijf weg er mee!…aug 24, 17:24
  • De Sutter Marc on Modulaire auto verlengt levensduur: “Beste Heel mooi maar helaas wil men deze zaken niet in Belgie, onlangs antwoord bekomen van Vlaamse overheid, In Belgie,…aug 17, 15:50