Bestaat de AutoRAI alleen nog maar als website, in de EV Experience heeft de autoshow een waardige opvolger gevonden. Het evenement op het circuit van Zandvoort trok dit jaar 50 procent meer bezoekers dan vorig jaar en tientallen extra exposanten. Ook de aftermarket werd dit jaar beter bediend.
De EV Experience beperkt zich niet tot alleen de elektrische auto, ook elektrische trucks, motorfietsen, LEV’s en fietsen werden getoond. Beter: waar de AutoRAI een statische beurs in een beurshal was, kon er op het circuit ook gereden worden.
“En dat is wat de huidige consument wil: beleving”, aldus Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging, in zijn openingswoord. De lobbyvereniging is dit jaar voor het eerst maatschappelijk partner en stimuleert net als de organisatie van het evenement de transitie naar elektrisch rijden. RAI Vereniging ziet met lede ogen hoe die transitie stagneert en bijvoorbeeld veel elektrische auto’s naar het buitenland geëxporteerd worden. En waar de overheid maatregelen voorstelt als de zogeheten pseudo-eindheffing – feitelijk een extra belasting wanneer een werkgever een auto met verbrandingsmotor ter beschikking stelt van een werknemer – zal de vereniging er in de woorden van Van Bruggen alles aan doen om de invoering daarvan tegen te houden. “RAI Vereniging ondersteunt de transitie naar elektrisch rijden, maar niet op deze manier. Werkgevers stellen dan immers geen auto meer ter beschikking, maar geven een mobiliteitsbudget. En dan gaan werknemers occasions met een benzinemotor kopen, in het buitenland”, aldus Van Bruggen.
De transitie naar elektrisch rijden heeft nog wel meer uitdagingen te overwinnen, zoals netcongestie, de kwaliteit van de stroom uit laadpalen, de betaalbaarheid van automobiliteit en de verduurzaming van de branche. Kortom: RAI Vereniging vraagt aandacht voor de vernieuwing van de mobiliteit en hoe de komende generatie mobiel gaat zijn.
Primeurs
De Chinese autofabrikant Dongfeng, met 2 miljoen personenauto’s per jaar de grootste autofabrikant van China, biedt daar alvast één antwoord op. Van de vorig jaar op de EV Experience gepresenteerde Box zijn er inmiddels in Nederland al meer dan zeshonderd verkocht. Daarmee is het op dit moment de best verkopende elektrische auto uit China. Dit jaar presenteerde Dongfeng opnieuw een primeur, de op de zakelijke markt gerichte Voyah Courage, voor een prijs waar de Europese autofabrikanten geen alternatief voor kunnen bieden.
Die Courage zal dan moeten concurreren met bijvoorbeeld de Mazda 6e, waarmee het eveneens een volledig elektrische wagen voor de zakelijke markt biedt tegen een vergelijkbare prijs. Van BMW koop je daar net een 1 Serie voor. En zo waren er nog meer primeurs, maar omdat dit geen autoblad is, snel over naar de aftermarket.
Garageconcepten
Zo was NexDrive, het garageconcept voor onderhoud en reparatie aan elektrische voertuigen van de Alliance Automotive Group voor de zesde maal present op de EV Experience, met het nieuws dat het in 2026 gaat starten met refurbished drivetrain-onderdelen, inclusief de elektromotor, en accu’s voor het universele autobedrijf. In eerste instantie zullen dat onderdelen voor Tesla betreffen, later worden ook andere merken toegevoegd. Daarnaast presenteerde NexDrive zich als trotse partner van het InMotion-team van de Technische Universiteit Eindhoven, dat volgend jaar de 24 uursrace van Le Mans wil gaan rijden met de snelst oplaadbare auto. NexDrive helpt mee dit project te financieren en van onderdelen te voorzien.

Ook LKQ heeft zijn garageconcept voor onderhoud en reparatie aan elektrische voertuigen, Moobi genaamd, met meer dan driehonderd servicepunten in Nederland en was voor het eerst op de EV Experience aanwezig. Moobi – waarover hieronder meer – deelde de paddock met Terlouw E-Mobility en DTS Lopik, waarvan mede-oprichter Willem Sluijs illustreerde dat er met reparaties van elektromotoren een goede boterham te verdienen is: “Met name de e-tron van Audi levert al na een jaar of vier problemen op. De dealer zal voorstellen de elektromotor te vervangen, maar wij halen hem uit elkaar, vervangen de versleten onderdelen, tegen een fractie van de kosten.”
OOMT
Meer verhalen uit de werkplaats kwamen aan bod in de workshop ‘EV, wat doe jij ermee?’ van OOMT. Acteurs speelden situaties uit de werkplaats na, bijvoorbeeld een gesprek tussen een EV-enthousiast en een EV-scepticus, waarop de aanwezigen werd gevraagd te reageren, want hoe ga je als werkgever om met monteurs die niet willen werken aan een elektrische auto? Of hoe denk je dat de wereld in de werkplaats verandert? Een mooie reactie op deze laatste kwestie gaf een werknemer van een tweewielerbedrijf: “Bij ons verandert niets, want alles is al veranderd. Vroeger had je fietsen met drie versnellingen en fietsen zonder versnelling. Dat was het. Nu heb je allerlei soorten fietsen.” Een frisse blik.
De adviseurs van OOMT gaven daarbij geen adviezen, noch schreven zij voor hoe te handelen in bepaalde situaties. De bedoeling van de workshop was na te denken over de situaties die zich in de werkplaats kunnen voordoen.
Kennissessie
Met de werkplaats in gedachten was met name het tweegesprek met Kamal El Fakir, conceptmanager van Moobi, en Bas van Iersel, productmanager van Elgersma, illustratief. Kamal El Fakir: “Moobi is niet opgericht om winst te maken, maar om te zorgen dat het universele autobedrijf ook in de toekomst aan elektrische auto’s kan werken.”
Bas van Iersel: “Ik zie heel veel tools in de markt die de universele garage in staat stelt dat werk ook te doen.”

Daarbij zijn er wel zorgen. Kamal El Fakir: “Mijn grootste zorg is dat autofabrikanten gaan bepalen wat je wel en niet kan uitlezen. Kennis en data delen wordt een issue. Daarnaast zijn er de zorgen over restwaardes en modules die stukgaan. De dealer zal ze willen vervangen, wij willen ze repareren. Dat is duurzamer en goedkoper.”
Tien jaar vooruitkijkend ziet hij het werk aan elektrische auto’s in toenemende mate van het dealerkanaal naar het universele kanaal verschuiven. Kamal El Fakir: “Is dat nu fiftyfifty, over tien jaar is dat 25-75, verwacht ik.”
Bas van Iersel ziet met name bedrijven opstaan die accu’s kunnen repareren en reviseren, “al zie ik dat aantal nog niet heel snel toenemen, maar dat werk komt er wel aan.”
Wat in ieder geval het komende jaar van kracht zal worden, en waar elke werkplaats mee te maken krijgt, is de nieuwe PGS 37-2 wetgeving voor opslag van lithiumhoudende energiedragers, zoals accu’s. Wie meer dan 300 kilogram van dergelijke accu’s op voorraad heeft, moet daarvoor over een speciale ruimte beschikken die aan bepaalde voorwaarden voldoet. Elgersma levert deze in de vorm van een container, die is voorzien van koeling, sprinklerinstallatie, koudschuim en een brandwerende wand die brand tot negentig minuten kan tegenhouden.