In de Expo Greater Amsterdam organiseerde ProMedia Productions op 24 en 25 september de tweejaarlijkse Car Wash Show Europe. Hier presenteerden internationale carwashaanbieders hun producten en diensten, bijvoorbeeld op zoek naar een Nederlandse, misschien zelfs wel Europese distributeur.
Dat laatste gold bijvoorbeeld voor het Chinese Asia Wash, opgericht in 1985, dat zich vanaf 2023 serieus inspant de wereld te veroveren met rollovers, wasstraten en touchless wassystemen, te beginnen in de VS, maar nu dus ook in Europa. Met een kleurrijke rollover vanaf 20.000 euro is Asia Wash zeker een interessante partij voor autobedrijven met een carwash, of de aspiratie er een te openen, al kun je je afvragen hoe het zit met de technische ondersteuning van een dergelijke partij wanneer het apparaat eenmaal is geplaatst.

Daar maakt het Duitse Christ Wash Systems zich dan weer sterk voor, met een serviceteam voor wie juist geen omkijken wil hebben naar zijn carwash. Van Christ is een nieuw topmodel op komst, de Big Bertha. Het moet een heel dikke machine worden, maar beelden ervan zijn op het moment dat dit nummer naar de drukker ging nog niet beschikbaar.
Veruit de grootste stand op de Car Wash Show Europe werd bezet door Ace Carwash Systems, in 1995 opgericht door Mark de Graaf, tevens oprichter van BOB Autowas. Veel Nederlandse carwashprofessionals spoelden hier aan om de ondernemer te feliciteren met het dertigjarige bestaan. Niet nieuw, maar juist oud was de in 1995 ontworpen en het jaar daarop in gebruik genomen machine die miljoenen auto’s heeft gewassen.
Milieu
Het milieu is een belangrijk onderwerp voor carwashes. Thuiswassen wordt in steeds meer gemeenten verboden en carwashes moeten aan steeds strengere eisen voldoen. Het Belgische Kenotek, in 2023 overgenomen door de Alliance Automotive Group, weet dat als geen ander. Kenotek presenteerde zich op de beurs met trots als de pioniers van de biologisch afbreekbare carwashchemie, simpelweg omdat de Belgische wetgeving voor het lozen van waswater al zoveel strenger is dan de Nederlandse. Nicolas Van Daele: “Water is in België ook veel duurder. Natuurlijk zijn er andere aanbieders van biologisch afbreekbare chemie, maar wij waren de eersten. Wie het heeft over de duurzame carwash kan niet om Kenotek heen.”
Dan is er nog het water dat wordt verbruikt in de carwash. Het is in Nederland nu nog vrijwel gratis, maar hoe lang nog? Met recycle-installaties kan wel tot 95 procent van het waswater worden teruggewonnen. Een mooie retrofit oplossing voor bestaande carwashes is de vrijstaande container van het Duitse Inowa, uitgerust met een volledig biologisch behandelingssysteem waarvoor geen graafwerkzaamheden nodig zijn. Het opgevangen afvalwater wordt hier middels een pomp door een biologische reactor en vervolgens door een tweede apparaat dat het water helder maakt en tot slot door een filter geleid.

Het Nederlandse Cartec, een familiebedrijf met het hoofdkantoor in Benthuizen, toonde zijn nieuwste product, de Royal Forte Odor X, een middel dat gerecycled water uit de carwash helder en geurvrij, want bacterievrij houdt. Deze Royal Forte Odor X breekt de anaerobe bacteriën af in recyclewater, die schadelijk zijn voor het milieu en nare geuren veroorzaken.
Innovatieprijzen
Nu we het toch over duurzaamheid hebben, komen we vanzelf te spreken over Savona, dat een van de drie innovatieprijzen van de Car Wash Show Europe in de wacht sleepte met zijn Woody Jetwash, een houten wasbox. Marc van den Boogaard legt uit waarom die prijs volgens hem meer dan terecht is. “Ten eerste slaat het gebruikte hout CO2 op. Het is bovendien FSC-gecertificeerd hout. De zonnepanelen op het dak voorzien in de benodigde energie. De Woody Jetwash is dan ook niet aangesloten op het gas en slimme pompen reguleren hoeveel water er nodig is voor een auto. Voor een kleinere auto is nu eenmaal minder water nodig. En dan is er nog de besparing in de kosten, want een houten wasbox vraagt nu eenmaal een veel lagere investering dan een wasbox van metaal.”

De prijs voor de Woody Jetwashy was voor de beste innovatie op het gebied van duurzaamheid. Op het gebied van digitalisering ging de Car Wash Innovation of the Year Award 2025 naar Heights, dat op artificial intelligence gebaseerde klantaanbiedingen doet. Pascal Golec: “Bestaande aanbiedingen zijn vaak voor iedere klant hetzelfde, terwijl je een klant die toch al elke week langskomt niet hoeft te verleiden met een vette aanbieding. Die kun je beter aanbieden aan een klant die maar af en toe langskomt. Zo maximaliseer je het effect van je marketing en geef je niet onnodige korting weg.”
Op het gebied van de technologie ging de Car Wash Innovation of the Year Award 2025 naar Tommy’s Express voor zijn wastunnel World Model, die in negentig seconden een auto wast. De eerste zou moeten verschijnen in Utrecht, waarbij Bram de Graaf tevens als franchisegever voor Nederland zou gaan optreden. Dat feest gaat niet door, maar de vestiging in Utrecht gaat er wel helemaal uitzien als een Tommy’s, zij het als white label voor BOB Autowas, de keten van zijn vader, Mark de Graaf.
Tommy’s is overigens al wel zijn opmars begonnen in Europa. Behalve de 259 franchisevestigingen in de VS is er nu ook een in Beauvais in Frankrijk en opent ondernemer Thierry de Molinari binnenkort een tweede, in Bretagne.
