Na vier jaar was er op 21 en 22 september eindelijk weer een internationale carwashbeurs in Nederland. Gehouden in de Expo Greater Amsterdam in Vijfhuizen bood de Car Wash Show Europe zo’n 3000 bezoekers uit 75 landen alles wat met carwash te maken heeft, van wasborstels en chemie tot betaalsystemen en zelfs toegepaste kunstmatige intelligentie.

Genomineerd voor, maar niet bekroond met een innovatieprijs, de Ergox Kiosk, een Belgische alles-in-eenmachine voor interieurreiniging en meer.

Een opmerkelijke primeur, heet van de naald, was de Ergox Kiosk, een alles-in-één-oplossing voor stofzuigen, ruitenwisservloeistof, bandenspanning, ruitenreiniger, inclusief een dispenser voor recyclebaar textiel. Deze innovatieve oplossing deed tevens mee aan de verkiezing van Car Wash Innovation of the Year Award in de categorie technologie (zie kader), maar won die prijs uiteindelijk niet. Winst belooft Ergox wel voor de carwashondernemer, die voor de machine per stofzuigerplek ongeveer een derde kwijt is van het bedrag dat deze voorzieningen los zouden kosten.

Dat de innovatieprijs uiteindelijk naar een innovatie ging op het gebied van duurzaamheid hoeft niet te verbazen, want ook de carwashbranche is op dit thema gedoken. Directeur Romke Kiestra van chemieleverancier Caramba: “We hebben enkele jaren geleden al besloten weg te gaan van de chemie om een meer adviserende rol te gaan vervullen. Hoe kunnen we de ondernemer helpen meer rendement te maken? Aan de ene kant willen we natuurlijk onze chemie verkopen, aan de andere kant willen we ook dat de ondernemer niet meer product gebruikt dan nodig is. Ook wat betreft onze jerrycans gaan we duurzamer te werk. Waar we eerst de gebruikte kannen recycleden door ze te shredden, halen we ze sinds een jaar kosteloos op en spoelen ze om ze te kunnen hergebruiken. Met de X-Jet hebben we een sproeisysteem voor de nozzles dat 30 procent minder water verbruikt door een door ons ontwikkelde circulatie van het water in de nozzle. En natuurlijk zijn al onze producten, die we in eigen huis ontwikkelen, biologisch afbreekbaar.”

Kunstmatige intelligentie bestuurt deze Zwitserse wasrobot van Preen.

Borstels

Uiteraard waren er veel Nederlandse bedrijven aanwezig, of bedrijven met een Nederlands kantoor, maar ook buitenlandse producenten. Onder hen het Italiaanse Favagrossa, dat als een van de vele aanbieders nieuwe wasborstels toonde, die ook aan autofabrikanten worden geleverd. Over de angst voor krassen door borstels was de standwerker duidelijk: “Het probleem zit hem niet in de borstel, maar in de voorwas. Hogedruk voorwassen, in combinatie met chemie, een goed onderhouden machine en goede borstels zorgen voor een goed resultaat, zonder krassen.”

Voor wie toch bang is voor de borstel bood Preen uit Zwitserland uitkomst met zijn door kunstmatige intelligentie gestuurde robotarm, die voertuigen nauwkeurig scant en reinigt zonder de lak of gevoelige onderdelen aan te raken of te beschadigen.

Innovatie-awards
Op de avond van de eerste beursdag reikte de beursorganisatie de drie Car Wash Innovation of the Year Awards uit, in drie categorieën: duurzaamheid, digitalisatie en technologie. In de categorie duurzaamheid ging de award naar chemieconcern Dr. Stöcker voor zijn bag-in-boxsysteem: een 5 literverpakking, bestaande uit een kartonnen doos met daarin een recyclebare plastic zak, waarmee 90 procent minder plastic wordt gebruikt, vergeleken bij een jerrycan.
In de categorie digitalisatie was de award voor Repsol, dat met de Waylet een app heeft ontwikkeld waarmee alle producten die een tank- en carwashstation aanbiedt, kunnen worden afgerekend, zonder langs de kassa te moeten.
De interieurcarrousel van ANAC Carwash won de innovatieprijs in de categorie technologie. In plaats van op een lineaire band geplaatst te worden kunnen in de carrousel acht auto’s tegelijk worden geplaatst en dus ook tegelijk worden schoongemaakt. De klanten kunnen in het midden van de carrousel plaatsnemen en hebben zodoende altijd zicht op hun auto. Voordeel van de carrousel boven de band is dat hij veel minder plek inneemt.

Natuurlijk waren er ook veel aanbieders van traditionele rollovers, zoals van het Mexicaanse Greenmatik en het Poolse BKF.

Vergelijkbaar is de lasergestuurde Laserwash van het Amerikaanse PDQ, onderdeel van OPW, dat volledig geautomatiseerd, 360 graden in de rondte de auto wast. Hier is met name ruimtebesparing een pre. De machine werkt veiliger en sneller dan de traditionele rollover, en ja, ook deze machine wast zonder borstels.

Internationaal
Het internationale karakter van de beurs werd onderstreept door een forum waarin afgevaardigden van vier nationale carwashorganisaties hun ervaringen deelden. Opmerkelijk was daarin de bijdrage van Brian Madderson, ex-carwashondernemer en tegenwoordig voorzitter van de Britse Petrol Retailers Association, die wist te melden dat er in het Verenigd Koninkrijk slechts twee keer zoveel carwashlocaties zijn als in Nederland (3770 tegen 1829), als gevolg van het ontbreken van wetgeving die het niet-geregistreerde, niet-gereguleerde autowassen verbiedt. Een regelrechte ramp voor de Britse carwashindustrie én voor het milieu, aldus Madderson.
Erik Stern, branchemanager Bovag Tankstations en Autowasbedrijven, heeft de vaderlandse carwashbranche voornamelijk zien veranderen op het gebied van digitalisatie. Zo gebruikt 52 procent van de locaties al kentekenregistratie en biedt 93 procent waspassen aan. Kansen op de carwashmarkt ziet Erik Stern vooral op het gebied van het verhogen van de frequentie; met 2,6 wassingen per auto per jaar gemiddeld scoort Nederland internationaal laag! Duitsland zit volgens Thomas Drott van het Bundesverband Tankstellen und Gewerbliche op zes tot acht wassingen per auto en het VK zelfs op een gemiddelde van 8,8.
Waspassen zijn voor de klantenbinding het geëigende instrument, aldus Eric Wulf, ceo van de International Carwash Association en mede-organisator van de beurs. “Twee derde van de omzet in de carwash in de VS wordt gegenereerd uit lidmaatschappen, maar nog altijd rijdt 90 procent van de auto’s rond zonder een waspas.”
Teken aan de wand is verder dat zowel in België als in Duitsland al de wettelijke verplichting geldt dat er niet meer dan zeventig liter vers water gebruikt mag worden bij één wassing. Je mag wel meer gebruiken, maar dat moet dan gerecycled water zijn. Een dergelijke beperking geldt in Nederland nog niet, maar is in de toekomst te verwachten naarmate water schaarser wordt. Drott is voor Duitsland nu al bezorgd om waterbesparende maatregelen vanuit de overheid en wil alles doen om te voorkomen dat de overheid autowassen in de ban doet.

Foto boven: Nieuwe borstels van Favagrossa uit Italië.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 november 2024
Oktoberregistraties plussen 13,7 procent
1 november 2024
Erik Meems (Century) koopt Porsche Centrum Groningen
1 november 2024
DFM voorraadfinanciering voor JAMES Autoservice
1 november 2024
Halogeen eruit en led erin
31 oktober 2024
Moobi ondersteunt EV-Team met training en ondersteuning
31 oktober 2024
Autopremie kan ruim 100 euro verschillen in één straat
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35