Voor het eerst sinds 2010 is het gemiddelde rendement van dealerbedrijven in Nederland gestegen tot boven de 2 procent. Dat blijkt uit de branchebarometer van Bovag Autodealers.
De gemiddelde dealervestiging realiseerde in het eerste kwartaal van 2022 een nettowinst van 2,11 procent. Zonder NOW-steun bedroeg het rendement exact 2 procent, terwijl dat in dezelfde periode vorig jaar 0,52 procent was, plus nog 0,41 procent dankzij NOW.
Verkoop
In januari en februari 2021 gold een harde lockdown als gevolg van het coronavirus, waardoor showrooms op slot bleven. Dat had destijds vooral zijn weerslag op de verkoop van occasions. Per vestiging werden toen 72 gebruikte personenauto’s in het eerste kwartaal verkocht en dat waren er in Q1 dit jaar 88. Tegelijkertijd is de occasionvoorraad per locatie licht afgenomen van 49 naar 48 stuks, de omloopsnelheid met ruim 35 procent gestegen en de gemiddelde verkoopprijs met bijna een vijfde. De voorraadwaarde steeg met meer dan 12,5 procent. Voor nieuwe auto’s gold in het eerste kwartaal dat de omloopsnelheid verdubbelde tot 11 en het aantal stadagen halveerde tot 33, terwijl de gemiddelde verkoopprijs met bijna 17,5 procent steeg tot ruim 28.000 euro. Door de krapte op de markt voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s nam de bruto gemiddelde marge per transactie (BMGT) met 42,6 procent toe tot meer dan 3500 euro.
Aftersales
Net als de occasionverkoop nam ook de onderdelenverkoop af, waaronder minder onderdelen voor schadeherstel. In de werkplaats verbeterde het resultaat ten opzichte van een jaar eerder met bijna 14 procent. Het aantal gefactureerde uren per monteur steeg in het eerste kwartaal met ruim 8 procent tot 334 en de ratio’s voor productiviteit verbeterden aanzienlijk tot respectievelijk 92,6 en 82,7 procent.
De absorptieratio – de mate waarin aftersales de algemene kosten dekt – steeg voor het eerst sinds 2018 tot boven 80 procent. In 2010 bedroeg deze overigens nog meer dan 90 procent. Per vestiging steeg het aantal monteurs op voltijdbasis met ruim 2 procent. Tegelijkertijd nam het aantal dealervestigingen (met sales én aftersales) afgelopen jaar met eenzelfde percentage af, waardoor het totale monteursbestand in deze bedrijfstak vrijwel gelijk bleef.
Onzekerheid
Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, waakt voor teveel optimisme: “Het algemene rendementscijfer is natuurlijk een flinke opsteker, maar we worden momenteel wel geconfronteerd met heel veel onzekerheid. Omdat de beschikbaarheid van zowel nieuwe als gebruikte auto’s onder hoge druk staat en er tegelijkertijd veel vraag is, hoeven dealers dan wel geen kortingen te geven en wordt er meer bruto marge gegenereerd, een economische recessie ligt echter op de loer. Dan zou ook de vraag naar occasions wel eens kunnen afnemen en juist die voorraad is nu relatief duur ingekocht.”
De Kroon adviseert dealers voorzorgsmaatregelen te nemen: “Je moet het dak repareren als de zon schijnt, dus je moet je nú voorbereiden op wat komen gaat. Dat kunnen economisch slechtere tijden zijn, maar het is ook belangrijk om te investeren in verdere digitalisering en om de impact van aangekondigde agentuurmodellen op te vangen. Daarnaast is het cruciaal om goed personeel te behouden en ook dat vergt investeringen.”