De jongste verkoopanalyse van dataspecialist Jato laat zien dat op Europese schaal diesel als aandrijfvorm terrein blijft verliezen, ten gunste van benzine. Bij de registraties hebben verder volledig elektrisch en hybride de wind in de zeilen.

Vorige maand werden in de 27 EU-landen bij elkaar 619.300 benzinevoertuigen geregistreerd, goed voor 51,5 procent van de totale markt. Daarmee is het aandeel gegroeid met 5,1 procent. In schril contrast daarmee staat diesel, waar de 498.500 exemplaren neerkwamen op een volumeafname van 9,9 procent. Afgezet tegen de totale nieuwverkoopmarkt was het aandeel 41,4 procent, de laagste oktober-score in de afgelopen tien jaar. Volgens Jato missen berichten over diesel-blokkades van stadscentra en andere (politieke) maatregelen hun uitwerking niet.

Elektrisch

De categorie ‘alternatieve brandstof’ noteerde haar op een na hoogste marktaandeel ooit (5,5 procent van alle registraties). Het ging om 66.000 elektrische en hybride voertuigen. In oktober 2007 vormde dit segment slechts 0,3 procent van de totale verkoop. Jato plaatst als kanttekening dat voor de klant de keus onverminderd beperkt is, zoals in het suv-segment. Nog steeds is het merendeel (59 procent) een hybride, gevolgd door plug-in (23 procent) en vol-elektrisch (17 procent). Voor de autofabrikanten gaat oktober 2017 de boeken in als een goede maand. De totale registraties – 1.202.877 – betekenden een groei van 5.6 procent vergeleken met oktober 2016. Het is het hoogste oktobervolume sinds 2009 (1.26 miljoen registraties). Kijkend naar 2017 als geheel dan geven volgens de Jato-cijfers de eerste tien maanden een plus van 3.6 procent, goed voor bijna 13.2 miljoen eenheden. Daarmee zitten we bijna op het pre-crisisniveau van 2007 (iets meer dan 13.6 miljoen voertuigen van januari t/m oktober).

VW Golf

Beter ging het vorige maand niet alleen in Nederland (37.018 registraties, ruim 23 procent meer dan de 30.072 in 2016) maar ook in de grote afzetmarkten en Polen. In het Verenigd Koninkrijk daarentegen was oktober voor de dealers een horrormaand: 12.2 procent minder dan in oktober 2016. Op modelniveau bleef de VW Golf (inmiddels generatie 8) tot nu toe dit jaar koploper, gevolgd door de Renault Clio en Peugeot 208.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties