Jürgen Karpinski, president van brancheorganisatie ZDK, luidt de noodklok over het negatieve imago van dieselauto’s. Van veel Duitse autobedrijven is volgens hem het voortbestaan in gevaar.

In gesprek met persbureau DPA maakt hij de balans op. “We hebben momenteel meer dan 350 duizend Euro 5-diesels op onze bedrijfslocaties staan. Samen vertegenwoordigen deze voertuigen een waarde van 4,5 miljard euro. Met één gemeenschappelijk probleem: ze zijn moeilijk te verkopen. Dat betekent voor de branche een verlies van honderden miljoenen euro’s.”

Dieselcrisis

Daarnaast wijst hij erop dat de restwaarden van ingekochte ex-leaseauto’s niet meer kloppen. De afwaardering zou variëren tussen de tien en vijftig procent. En dat in een sector die toch al geringe winstmarges kent. “De financiële middelen van de garagebedrijven zijn begrensd”, zegt Karpinski. Om die reden verlangt het Zentralverbands Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe een actievere houding van de bondsregering. “De politiek doet niets voor de anders zo door haar geroemde middenstand. Al sinds het begin van de dieselcrisis dringen we aan op verplichte aanpassing van de motorische hardware. Dat zou echt effect hebben. Je geeft er hét signaal mee af. Het zou de restwaarde van de voertuigen én de financiële stabiliteit van de garagebedrijven ten goede komen.”

Retrofit

Ook zouden in dat geval stedelijke inrijverboden voor oudere diesels niet meer nodig zijn. Het achteraf sleutelen aan de motor om een schonere uitstoot te krijgen, is echter in Duitsland omstreden. De politiek worstelt met de vraag of dit de juiste route is. De auto-industrie vindt retrofit-correctie te omslachtig en te duur.
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties