De tanende belangstelling voor diesels als occasion drukt de rendementen van Duitse autobedrijven. Eerste berekeningen voor 2017 komen uit op 1,3 à 1,6 procent. In 2016 was het rendement in doorsnee 1,7 procent.

dieselGebruikte personenwagens met dieselmotor hebben inmiddels een sta-tijd van honderd dagen. De benzineversies zijn gemiddeld na tachtig dagen weg. Elke dag extra kost de ondernemer circa 28 euro per voertuig, nog afgezien van de prijsafschrijving door het predikaat ‘diesel’.

Bijna onverkoopbaar

Voor voorzitter Jürgen Karpinski van branchevereniging ZDK (Zentralverband Deutsches Kraftfahrzeuggewerbe) is het weliswaar pijnlijk maar niet onverwacht. “Particuliere autokopers zijn uiterst onzeker; dreigende stadsverboden maken gebruikte diesels bijna onverkoopbaar”, zei hij op de jaarlijkse persbijeenkomst van zijn organisatie. Op termijn komt daar nog het effect bij van de verwachte diesel-teruggang in de leasesector. Een enquête onder de ZDK-achterban wijst uit dat bij 55 procent van de leden sinds augustus vorig jaar de voorraad Euro-5-diesels verder is gestegen. Destijds waren er driehonderdduizend van deze voertuigen in de handel, goed voor een gezamenlijke waarde van 4,5 miljard euro.

Werkplaats

In de werkplaats vergaat het de Duitse auto-onderneming beter. De omzet uit reparatie en onderhoud steeg afgelopen jaar met een half procent, om uit te komen op 32,1 miljard euro. De capaciteit werd een procentpunt beter benut (86 procent) ten opzichte van 2016. ZDK is daarnaast optimistisch over het effect van de per 1 januari jl. in Duitsland heringevoerde verplichting om emissie weer te meten aan de uitlaat in plaats van via de OBD.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
10 juli 2025
ACtronics breidt revisie-aanbod uit
10 juli 2025
CSW maakt koppeling met Partslink24
10 juli 2025
Maikel Simonis salesdirecteur CarGarantie
10 juli 2025
Vlaanderen wil apk-markt opengooien
10 juli 2025
Aanvullende accuverzekering NN
10 juli 2025
Maalstroom
Meest bekeken berichten
Recente reacties