Een geniaal ontwerp van Michelotti én een pareltje van de hand van meesterontwerper Pininfarina. Caspar Rutten bezit ze beide, respectievelijk de Daf 33 en de Fiat 1500 cabriolet. “Als kind viel de geur van benzine blijkbaar al in de smaak, want als peuter zei ik steevast ‘lekker luchie’. Tja, een autogek ben ik altijd geweest en zal ik altijd blijven.”

De autoliefde zat er al vroeg in bij Caspar. “Al heb ik het niet specifiek van huis uit meegekregen. Wel begreep ik dat mijn opa een enorme autoliefhebber was, die was nog van de generatie dat je op aanvraag een rijbewijs kreeg. Mijn vader vond auto’s wel leuk, maar niet meer dan dat. Hij reed na twee Fiats eigenlijk altijd Peugeot. De liefde voor de klassieker is bij mij gegroeid vanuit eigen interesse. We gingen als familie veel naar Italië op vakantie, een autoland bij uitstek natuurlijk. En ik verzamelde vroeger modelauto’s, tijdschriften en folders. Er zijn foto’s van mij dat ik als tweejarige naast de Fiat 124 zit, één van de eerste auto’s van mijn vader. Die auto en ik waren simpelweg onafscheidelijk.”

Leonardo da Vinci

“Het leuke is dat ik mijn liefde voor de auto heb weten over te brengen op mijn drie dochters. Deze auto’s doen echt wat met ze, niet zo van: wat moeten we met die ouwe meuk? Ze waarderen het zeker en ze weten inhoudelijk ook nog eens best veel van auto’s. Ik heb ze dan ook vaak meegenomen naar autogerelateerde evenementen. Mijn dochters hebben het er nog steeds over. Gisteravond nog zeiden ze dat ze het ook zo leuk vonden om te doen, ook vanwege de quality time die we dan als vader en dochters hadden. Voor mij gold dat natuurlijk ook, hoe mooi is het om die uitstapjes met je jonge dochters te kunnen maken?”

Zo herinnert Caspar zich een bezoekje aan de veiling van het failliete Rover Nederland nog goed, of de AutoRAI die toen nog bestond en zelfs het Autosalon in Brussel. “Ik weet nog dat we bij de stand van Ferrari stonden en dat de hekjes voor ons werden geopend. Met dank aan dochterlief. Blijkbaar werkte het vertederend. Ik zei vervolgens: ‘Als ik ooit een Ferrari koop, dan bij die man!’.”

Ongeveer zes jaar geleden besloot Caspar op zoek te gaan naar een klassieker. Caspar, al jaren actief in de mobiliteitsbranche, onder meer als bedrijfsjurist bij DAF Trucks en hij was lid van RAI Vereniging, is idolaat van Pininfarina die hij de Leonardo da Vinci van de automobielbranche noemt. “Mijn tante kreeg ooit een door Pininfarina ontworpen Peugeot 504 cabriolet van haar man. Een pracht van een auto. Ik ging op zoek naar een 404, maar dat was nog best lastig. Uiteindelijk kwam ik de Fiat 1500 op het spoor. Blauw is helemaal mijn kleur, dus er was al snel een match. De verkoper was een Belgische Fiat-specialist.”

Studentenvervoer

“De Daf 33 is afkomstig van Marktplaats. Ik zocht vooral een leuk, charmant Dafje, ook voor de nostalgie, dus hij hoefde niet spic en span te zijn. Omdat ik actief ben in de politiek dacht ik dat het wel ludiek zou zijn om hem in te zetten als campagneauto voor het CDA. Deze specifieke auto werd op de dag van de verkiezingen 50 jaar oud. Dat móest zo zijn en dus heb ik hem gekocht, in 2018 was dat. Van de verkoper mocht ik een uitlaatpijp meenemen, maar die paste niet in de auto, waarop hij zei nog een imperiaal te hebben die ik wel mocht hebben. Hier hebben we de uitlaat vervolgens op vastgebonden.”

Tegelijkertijd bracht de verkoper Caspar op een goed idee. “Aanvankelijk wilde ik de auto bestickeren, maar dat werd uiteindelijk die imperiaal. Daar reed ik bestickerd en wel mee rond. Na de verkiezingen kon die imperiaal er gewoon weer af. Dit heb ik bij meerdere verkiezingen zo gedaan. Eén van mijn dochters studeert in Rotterdam en ze gaf aan dat ze hem daar wel wilde hebben als dagelijks studentenvervoermiddel. Enerzijds een leuk idee, zeker omdat zij zo gek is op dat karretje, anderzijds dacht ik als vader meteen: o jee! In zo’n auto ben je immers erg kwetsbaar en veel minder goed beschermd dan in een moderne auto. Er zitten niet eens gordels in bijvoorbeeld. Dat voelde toch niet helemaal oké in zo’n drukke stad.”

Binnen kantooruren
“Ik werk sinds een jaar als automotive bedrijfsjurist bij Hedin Automotive in Amsterdam. Hedin Automotive is één van de grote automotive-concerns in Nederland, van oorsprong een Zweeds familiebedrijf. Samen zijn we qua grootte de zevende dealergroep in Europa, in totaal hebben wij 24 automerken. In de advertentietekst stond dat ze iemand zochten met een autohart en een passie voor contracten, dus die optelsom was voor mij snel gemaakt. Ik houd me vooral veel bezig met contractenwerk; van overnames tot de huur- en dealercontracten en af en toe een geschil.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 oktober 2024
8 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35