In augustus verkochten EV’s en plug-in hybrides meer dan hun dieseltegenhangers. Vorig jaar om deze tijd waren er 158.300 EV’s minder ingeschreven dan dieselauto’s, maar vorige maand zagen we dat deze EV’s de dieselauto’s met 10.100 eenheden overtroffen. Volgens gegevens voor 26 Europese markten is het aantal inschrijvingen van nieuwe auto’s in augustus opnieuw gedaald, met een daling van 18% tot 713.714 eenheden.
De daling van vorige maand deed echter niets af aan de groei die in het tweede kwartaal van het jaar werd geregistreerd. Het year-to-date volume blijft hoger dan vorig jaar, met 8.095.419 geregistreerde eenheden in vergelijking met 7.192.839 geregistreerde eenheden tussen januari en augustus in 2020.
Felipe Munoz, Global Analyst bij JATO Dynamics, merkt op: “Het tekort aan chips is een grote tegenslag geweest voor OEM’s die nog steeds worstelen met de gevolgen van de pandemie. Productieproblemen en vertragingen bij de levering van nieuwe auto’s zijn schadelijk geweest voor de verkoop, en het gebrek aan beschikbaarheid bij dealers dwingt veel consumenten om ofwel op zoek te gaan naar tweedehands auto’s of hun aankoop gewoon uit te stellen. In normale omstandigheden kunnen consumenten verwachten dat ze vele maanden moeten wachten op een nieuwe Ferrari, maar nu ondervinden ze dezelfde vertraging voor gewone modellen.”
EV’s blijven enige aanjagers van groei
Ondanks deze uitdagingen blijven de prestaties van elektrische voertuigen en plug-in hybride auto’s groeien. Een sterke stijging van de vraag vorige maand zorgde ervoor dat deze voertuigen met 21% hun op één na hoogste maandelijkse marktaandeel ooit behaalden. De 151.737 geregistreerde eenheden van vorige maand betekenen een stijging van 61% j-o-j en brengen het totale volume sinds januari op 1,32 miljoen eenheden. Munoz vervolgt: “Hoewel aanbiedingen en incentives een belangrijke rol hebben gespeeld bij het stimuleren van de vraag, hebben we een fundamentele verschuiving in koopgewoonten gezien nu aantrekkelijkere modellen op de markt zijn gekomen en consumenten zich bewust zijn geworden van de voordelen die aan EV’s verbonden zijn.”