Om het percentage vrouwelijke autoverkopers binnen het eigen dealernetwerk te verhogen, is Opel eerder dit jaar een experimentele vacaturecampagne gestart. Het initiatief resulteerde in zeven geschikte kandidaten, die de verdere sollicitatieprocedure in zijn gegaan.

In samenwerking met Randstad werd een fictieve lifestyle & design-organisatie opgericht – Jade. De advertentietekst voor de functie van verkoopadviseur was qua omschrijving gelijk aan die van de tegelijk geplaatste Opel-advertentie. Beide vacatures werden op identieke wijze aangejaagd in een dagblad, op sociale media en vacaturewebsites.

Match

De wervingscampagne voor jade leverde binnen twee weken 41 vrouwelijke en 15 mannelijke sollicitanten op, tegen 8 vrouwelijke en 76 mannelijke kandidaten naar aanleiding van de Opel-vacature. Tijdens het sollicitatiegesprek voor het bedrijf Jade kregen de kandidaten te horen dat ze eigenlijk bij een automerk hadden gesolliciteerd. In zeven gevallen vond daarna een match plaats: de vrouwen gingen aan de slag als autoverkoper bij dealers in hun regio. In totaal zijn op dit moment vijftien verkoopfuncties beschikbaar bij tien deelnemende Opel dealerbedrijven.

Ludieke actie

Woordvoerder Jeroen Maas van Opel Nederland spreekt van “een ludieke actie, met een serieuze ondertoon.” Van alle autoverkopers in het eigen dealernetwerk is vier procent vrouw. Een meting onder ruim duizend Nederlanders leert dat bijna 60 procent van de Nederlanders het beroep autoverkoper omschrijft als mannelijk. Tegelijkertijd blijkt dat zowel mannen (71 procent) als vrouwen (77 procent) ervan overtuigd zijn dat vrouwen net zo’n goede autoverkoper kunnen zijn als mannen.

Klantgerichtheid

Karaktereigenschappen als klantgerichtheid en inlevingsvermogen worden, naast expertise, belangrijk bevonden bij de aankoop van een auto. De respondenten van het vorig jaar augustus gehouden onderzoek associëren die eigenschappen vaker met vrouwen dan met mannen. “Wij willen als organisatie een representatieve afspiegeling van de arbeidsmarkt op onze werkvloer. Daarbij willen we graag tegemoet komen aan de veranderende klantbehoefte.”  
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
20 mei 2025
Euromaster ondersteunt Voedselbanken Nederland
20 mei 2025
Vijf nieuwe servicepunten KwikFit voor e-bikes
20 mei 2025
ARN: 98,8 procent van gewicht auto hergebruikt
Meest bekeken berichten
Recente reacties