De elektrificatie van het wagenpark gaat gepaard met verschraling van het aanbod. Ja, er komen veel nieuwe merken op de markt. De bulk is echter een dertien-in-een-dozijn cross-over tussen SUV en hatchback. Ook Ford doet hieraan mee met het besluit om 2023 het laatste Fiesta-bouwjaar te laten zijn.

De typenaam Fiesta is al sinds halverwege de jaren zeventig van de vorige eeuw onder ons. Volkswagen lanceerde in 1974 de Golf om een jaar later het kleinere familielid te onthullen in de vorm van de Polo. Ford had snel een antwoord met de in 1976 debuterende Fiesta. Sindsdien produceerde het merk er twintig miljoen stuks van, verdeeld over zeven generaties. Afhankelijk van de markt waren er niet alleen de drie- of vijfdeurs hatchback maar ook sedanversies beschikbaar. Zeker de laatste generaties hebben het imago van een strak sturende B-segmenter stevig weten te verankeren, reden te meer waarom menigeen een traantje wegpinkt bij het bericht van een naderend einde.

ASM | 22112022 | BRON: RDC

Of dat terecht is, laten we maar aan de lezer. Twintig miljoen stuks is voorwaar niet weinig, maar deels wel vergane glorie. We beperken ons even tot het nationale wagenpark en dan blijven er van die enorme productieaantallen nog precies 174.326 over. In bijgaande grafiek publiceren we de nieuwverkoop naar bouwjaar en het marktaandeel in de totale verkoop van dat jaar. Wat blijkt? De trend van het marktaandeel volgt die van de totale verkoop redelijk nauwgezet, al is er van 2008 naar 2009 wel een forse sprong in het marktaandeel te zien, terwijl de totale markt juist een dip vertoont in 2009. Juist, de aanvang van de crisis en bovendien een generatiewissel voor het model. Sinds 2020 is twee procent marktaandeel echter een illusie, voor dit jaar is het marktaandeel zelfs door de grens van één procent gezakt.

ASM | 22112022 | BRON: RDC

Denken in alternatieven

Toevallig is dat ook het jaar waarin Ford dik 2200 Puma’s registreerde, de cross-over in het B-segment. Afgelopen jaar deed Ford dat opnieuw, maar het aantal Fiesta’s halveerde. En nu concludeert het merk dus dat de klant niet meer op de Fiesta’s zit te wachten. Althans, niet in aantallen die ontwikkeling en productie verantwoorden. Ford is niet alleen in die verschuiving naar B-segment cross-overs, want Stellantis en de VW Group produceren ze ook bij de vleet. Grote verschil is dat zij dat doen naast bijvoorbeeld een 208, Corsa of Polo. De vraag is hoe lang, want de transitie naar elektrisch moet betaald worden en fabrikanten switchen dan naar margerijkere producten. Of stoppen met minder margerijke producten, hoe je het wilt zien.

De Puma is overigens niet de eerste cross-over in het Fiesta-segment. Ten tijde van de mpv-hype bracht het merk met de blauwe ovaal de Fusion, een hoge hatchback op het Fiesta-platform. De aantallen daarvan laten we in dit overzicht volledig buiten beschouwing, al waren die best substantieel. Zeker in de beginjaren registreerde Ford twee Fiesta’s ten opzichte van een Fusion, soms zelfs meer. Afgezien van meer hoofdruimte bood het niet direct veel meer ruimte en het model verdween na zo’n tien jaar in stilte van het toneel om het stokje over te geven aan de B-Max. Het afscheid van de Fiesta zal ongetwijfeld wat meer reuring geven.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 januari 2025
NAPA viert honderdjarig bestaan
16 januari 2025
Vier scenario’s voor mobiliteit in 2050
16 januari 2025
Acea-president vraagt om uitstel CO2-doelstellingen
16 januari 2025
Plan-IT voegt Nationale Autowasbon toe
16 januari 2025
Fastned: 39 procent meer omzet uit laden in Q4
15 januari 2025
Auto1: Occasionprijzen -3,3 procent in 2024
Meest bekeken berichten
Recente reacties