In het eerste halfjaar van 2021 is het gemiddelde nettoresultaat per dealervestiging ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met bijna een vol procentpunt verbeterd, tot ruim 1,2 procent. Zonder de NOW-steun van de overheid zou het rendement op 0,77 procent zijn uitgekomen.
Dat laat Bovag weten aan de hand van cijfers uit de BOVAG Branchebarometer. De NOW-steun heeft niet alleen hete dealerrendement verbeterd, maar ook de werkgelegenheid op peil gehouden. Het totale aantal voltijdsbanen per dealervestiging bedroeg in de eerste helft van 2021 gemiddeld 14,5 en dat is slechts 0,4 minder dan in de eerste zes maanden van vorig jaar. Het aantal monteurs per vestiging daalde van 5,8 naar 5,5 fte en het aantal verkopers van 3,5 naar 3,4, terwijl de loonkosten per fte in het gemiddelde dealerbedrijf 2 procent stegen.
Net als in de eerste zes maanden vorig jaar werden er dit jaar precies 106 nieuwe auto’s verkocht. Wel steeg de omzet hieruit bijna 11 procent dankzij een andere verkoopmix. Volgens de data van RDC is de afzet van nieuwe personenauto’s in het A-segment dit jaar namelijk danig afgenomen. De verkoop van occasions steeg van 160 stuks naar 170 per dealerlocatie in het eerste halfjaar van 2021, waarbij de gemiddelde verkoopprijs bijna 12 procent hoger lag.
Ondanks deze positieve cijfers voorziet Bovag voor de rest van het jaar zowel bij de nieuw- als de occasionverkoop spanningen door onvoldoende beschikbaarheid, onder andere als gevolg van de wereldwijde tekorten aan computerchips.
Aftersales
Ook in de aftersales zijn hogere omzetten gedraaid: respectievelijk 6,5 procent meer in het magazijn en 2,6 procent meer in de werkplaats in vergelijking met de eerste helft van 2020. Toch ziet Bovag dat er nog veel verbeterd kan worden in de werkplaats. Zo blijft de jaarprognose van gefactureerde uren per monteur met 1239 aan de lage kant.
Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, benadrukt het belang van meer grip op aftersales: “Het afgelopen jaar hebben we met ondersteuning van OOMT achttien willekeurige dealers van groot tot klein laten coachen door Innovam om de processen in de werkplaats te verbeteren. Wij zagen aan de kengetallen uit de Bovag Branchebarometer dat hierin nog veel te halen viel en dat hebben we ook vaak genoeg benadrukt in de publicaties elk kwartaal. Bij een meerderheid van de dealers die deelnam aan deze pilot is het gerealiseerd uurloon en de omzet per doorgang met meer dan 10 procent verbeterd. Richting de medewerkers bleek uiteindelijk dat vreemde ogen niet alleen ‘dwingen’, maar dat de werkzaamheden voor iedereen ook veel prettiger worden door meer en beter samen te werken. En dat de klant dit ook zo ervaart. Driedubbele winst dus en een zeer succesvolle pilot, die nu structureel aangeboden wordt als een programma met de toepasselijke titel ‘Werken aan Aftersales’, waarmee elke dealer zijn resultaat nu significant kan verbeteren.”