Als we ons nationale wagenpark even beperken tot het bouwjaar 2023 dan zien we een bijzonder fenomeen: de ‘pure’ benzineauto is niet langer dominant. Grofweg is het marktaandeel van die groep en de ‘pure’ ev inmiddels praktisch even groot maar kleiner dan dat van de hybrides.
De grote vraag die momenteel boven de markt hangt, is natuurlijk of die trend van stijgende ev-marktaandelen in 2024 doorzet of dat 2023 een tijdelijke piek betreft. In dit kader houden we ons aan de feiten zoals die blijken uit de RDC-cijfers en blikken niet vooruit op het jaar dat zich nog moet ontvouwen.
De brandstofmix is in ieder geval fors gekanteld en dat zien we vooral aan de brandstoffen diesel en lpg. De marktaandelen van beide verschilden altijd dag en nacht: courant versus niche. Inmiddels is lpg goed voor 2362 kentekens uit 2023, terwijl daar slechts 4253 diesels tegenover staan. Om een beeld te geven: het aantal diesel-Golfjes, ooit niet aan te slepen, bedraagt 49. De Dacia Sandero op lpg is met 1157 stuks goed voor bijna de helft van alle lpg-registraties. De zakelijke rijder brandt zijn vingers niet meer aan diesel of lpg. Het zijn nu nog taxi’s en politievoertuigen zoals de Mercedes B-klasse en Sprinter die de dieselpomp trouw blijven.
Campers
Dat de helft van de 2023-kentekens met een vinkje achter diesel bestaat uit overige merken en typen is verklaarbaar als je dieper in de materie duikt. We hebben hier te maken met campers: een woud aan merken en typen die afzonderlijk goed zijn voor enkele tientallen maar opgeteld toch ruim over de grens van tweeduizend stuks gaan.
Zeven van de tien 2023-Tesla’s zijn Models Y, een op vier is een Model 3. De S en X doen nauwelijks mee met zo’n 280 stuks ieder.
Op deze pagina’s staan de tien beste jongetjes en meiden van elke brandstofklas, waarbij brandstof in relatie tot elektrische voertuigen altijd wat raar voelt maar dat terzijde. Opvallender is het grote verschil tussen de lijstjes onderling als het gaat om de samenstelling in merken en klassementen. De meest voorkomende auto van het bouwjaar 2023 is een EV en dan ook eentje van een merk dat uitsluitend EV’s bouwt: Tesla. We zien in die EV-top tien relatief vaak het C- en D-segment terug, wat bij de benzines veel minder gebeurt. Daar is het A- en B-segment dominant. Toyota domineert in de lijst met stekkerloze hybrides, het lijstje met stekkerhybrides is veel gevarieerder. Het lijstje waterstofvoertuigen is daarentegen honderd procent Toyota: diens Mirai is 39 keer gekentekend afgelopen jaar.
Geely
Opvallend is verder de hoge positie van de Geely-producten Volvo en Lynk&Co. In aantallen doen ze weinig voor elkaar onder, zitten boven de zesduizend in hun brandstofranking. De Lynk&Co is er echter alleen als PHEV en de XC40 biedt juist keuze. In totaal staan er 8471 op een 2023-kenteken waarvan dus slechts tweeduizend met een verbrandingsmotor aan boord: 34 keer zuiver benzine en de rest is verspreid over de verschillende hybridevarianten. Alhoewel, ruim 1800 hebben een vinkje achter PHEV meegekregen tijdens de registratie. Laatste puntje over Geely. Een van de merken daar is ook het verse Zeekr dat met 95 kentekens meedoet in de 2023-lijst. Afgezien van vijftien keer het model genaamd X is de rest voor de al even inspirerend gedoopte 001.