Een autobedrijf dat zich wil aansluiten bij een bepaald werkplaatsconcept dient zich in meer of mindere mate aan te passen aan dat concept. Bij ons werkt het precies andersom: met Dorpsgarage hebben wij het concept aangepast aan de mensen die hier werken. We doen waar we goed in zijn en wat past bij ons. We willen geen rol spelen. Op die manier is onze werkwijze voor ons het meest natuurlijk en zijn we het meest betrouwbaar.
Ons concept is heel duidelijk: onderhoud en reparatie, geen verkoop. Onze werkwijze is uniform en vastgelegd in een blauwdruk, zodat het concept makkelijk kopieerbaar is naar nieuwe vestigingen. We werken op alle vestigingen met dezelfde software, dezelfde computers, printers en pinautomaten. De balie is op dezelfde wijze ingericht, met hetzelfde meubilair. De processen in de werkplaats, aan de balie en achter de schermen zijn overal identiek. Ook is alles geautomatiseerd, waardoor we geen actieve boekhouder nodig hebben. We zijn ook volledig papierloos; alles zit in de cloud. De leenauto’s zijn hetzelfde, de communicatie, ook via social media, doen we centraal, kortom: de hele identiteit is over alle vestigingen gelijk.
Want daar gaat het natuurlijk om: een identiteit die mensen herkennen en waardoor ze voor ons kiezen. We houden daar ook identiteitssessies voor, zodat voor iedereen duidelijk is hoe we met onze klanten en met elkaar omgaan. Wij passen bij een bepaalde klantengroep. We zitten in het dorp, zijn laagdrempelig en makkelijk toegankelijk, via mail, social media, een chatbot op de website… En mensen die liever naar de dealer gaan? Prima!
‘Doen waar we goed in zijn en wat past bij ons.’
Voor veel autobedrijven is het kunnen bewerken van de zakelijke markt, de leasemarkt beter gezegd, een reden om zich aan te sluiten bij een garageconcept. Dit is voor ons minder van belang. Naast de auto’s van particulieren onderhouden we veel zakelijke wagenparken van mkb’ers, maar leaserijders die bewust voor ons kiezen zijn er weinig. In dat geval nemen wij contact op met de leasemaatschappij en mogen we in de meeste gevallen het onderhoud toch uitvoeren, tenzij de leasemaatschappij harde afspraken met een andere partij heeft gemaakt. Voorlopig zijn we voor leasemaatschappijen nog niet echt interessant, maar het zou kunnen dat die situatie zich wel ooit voordoet.
Het is ook niet zo dat ons concept nooit verandert. Zo openen we op 1 december een vierde vestiging, in Loenen, waar geen vaste baliemedewerker komt. Een van de baliemedewerkers uit een van de andere vestigingen fungeert dan als een soort vliegende keep. Tijdens de uitverkiezing tot Autobedrijf van het Jaar 2022 heb ik wel gezegd dat we streven naar dertig vestigingen in 2030. Laat ik daarbij zeggen dat het een richting is die we op willen, geen doel op zich. We willen groeien door mensen die al bij ons werken door te schuiven naar een nieuwe vestiging, zodat de identiteit bewaard blijft. Het concept is schaalbaar en kopieerbaar, maar de mensen niet. Het hangt af van de mensen. Gelukkig hebben we er dit jaar al vijf kunnen vinden.