Autofabrikanten zullen de gevolgen van Trump’s heffingen op verschillende manieren voelen. JATO Dynamics stelt dat Ford, GM en Stellantis meer blootgesteld worden aan deze heffingen dan de Duitse en Japanse autofabrikanten.

In 2024 verkochten de ‘Grote Drie’ van Detroit – General Motors, Ford en Stellantis – ongeveer 1,85 miljoen geïmporteerde lichte voertuigen in de VS, goed voor 13% van hun gecombineerde wereldwijde verkoop.

Ter vergelijking: Toyota, Honda en Nissan – de drie grootste Japanse merken – verkochten vorig jaar wereldwijd 17,9 miljoen stuks. Hiervan werden er 1,53 miljoen geïmporteerd en verkocht op de Amerikaanse markt, wat neerkomt op 9%.

Uit gegevens van JATO Dynamics blijkt dat er in 2024 16,1 miljoen nieuwe lichte voertuigen zijn verkocht in de VS. Ongeveer 6,3 miljoen daarvan werden grotendeels geïmporteerd uit Mexico, Canada, de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Japan en Korea – die allemaal te maken krijgen met een heffing van 25% wanneer ze voertuigen naar de VS exporteren. Bovendien worden deze maatregelen vanaf 3 mei 2025 uitgebreid naar auto-onderdelen die buiten het land zijn gemaakt.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
16 september 2025
Helft elektrische rijders haalt actieradius niet
16 september 2025
Cor Baltus draagt stokje over aan Marco Faulenbach
16 september 2025
Chinees aanbod op AutoScout24 stijgt 34 procent
16 september 2025
Nog drie dealerbedrijven voor Omoda & Jaecoo
16 september 2025
3D-geprinte onderdelen uit afval
Meest bekeken berichten
Recente reacties