Waar koepelorganisatie van autofabrikanten Acea in januari nog een groei in de registraties van batterij-elektrische voertuigen zag van 23 procent, tot een totaal van 72.000, komt data-analist Jato Dynamics niet verder dan een plus van 14 procent, maar wel tot een totaal van bijna 93.000.
Jato-analist Felipe Munoz: “Zonder betaalbare opties van autofabrikanten of aantrekkelijke prijsprikkels van overheden lijkt het erop dat de vraag zijn hoogtepunt heeft bereikt.”
Suv
Over het totaal aantal registraties van nieuwe personenauto’s in januari, vergeleken bij januari 2022, komt Jato wel uit op eenzelfde plus als Acea, namelijk van 11 procent. Alleen gaat het bij Jato in totaal om 907.000 voertuigen, waar Acea niet verder komt dan 760.000.
De groei komt in de analyse van Jato voornamelijk op het conto van de suv, waarvan er in januari 14 procent meer werden geregistreerd dan in januari 2022. Met een marktaandeel van 51,3 procent in januari is de suv daarmee voor het eerst verantwoordelijk voor meer dan de helft van het totale aantal registraties in een maand.
Munoz merkt op dat ondanks de stijging van het totale aantal registraties het niveau nog altijd achterblijft bij dat van 2020 en 2019. “We zien positieve signalen, maar onvoldoende om de markt te laten terugkeren naar het niveau van voor de pandemie. De realiteit is dat we dat niveau misschien wel nooit meer zullen halen.”