Op 9 en 10 november vond in Houten de Tankstation & Carwash Vakbeurs plaats. Naast een kleine honderd exposanten werden er ook diverse kennissessies gehouden. Eén daarvan ging over onbemand wassen, voor autobedrijven en schadeherstelbedrijven die hun rollover ook commercieel inzetten het overwegen waard. Tekst Emil Peeters
De kennis werd geleverd door een panel, waarin onder meer Erik Mekelenkamp zitting had, sales manager van Eenzet Carwash, leverancier van wasoplossingen voor ondernemers. Mekelenkamp trekt in de opkomst van onbemand wassen een vergelijking met de geschiedenis van het onbemande tankstation. “Dat werd eerst als gevaarlijk gezien; nu is het algeheel geaccepteerd.”
Met de groei van het aantal onbemande tankstations ontstaan er ook mogelijkheden om daar onbemand wassen aan toe te voegen. Ook voor andere ondernemers die overwegen in onbemand wassen te stappen, ziet Mekelenkamp kansen. Hij heeft daar wel zijn kanttekeningen bij. “Je moet je goed oriënteren op je lokale markt. Je moet ook goede apparatuur hebben, die werkt en die service levert. En je moet kiezen wat bij je past, wat bij je klanten past en of je je binding met die klant ermee kunt versterken.”
‘We zien steeds meer dingen in de maatschappij onbemand worden. Dat is onvermijdelijk.’
Mekelenkamp heeft ook nog wel een waarschuwing voor ondernemers die vooral het gemak van onbemand wassen zien en denken daarmee makkelijk en snel geld te kunnen verdienen. “Je moet het operationele deel niet onderschatten. Het is niet iets wat je er zomaar even bij doet. Daarnaast heb je goede support nodig van je leverancier, voor de verzorging van de apparatuur en met een helpdesk die kan helpen wanneer het een keer niet goed gaat.”
Eenzet Carwash introduceerde vorig jaar al het onbemande wasconcept Daily Carwash. Mekelenkamp: “We hebben een pilot in Dodewaard gelanceerd, gecombineerd met wassen op basis van kentekenherkenning, geheel geautomatiseerd en dat draait goed, stabiel. Daar leren we van en biedt de mogelijkheid om dat uit te rollen op andere locaties, als die daar geschikt voor zijn.”

Washtec ook voor waterrecycling
Bij veel carwashes wordt het waswater op het riool geloosd. Water is in Nederland immers nog altijd goedkoop en water recyclen is een hoop gedoe, of niet? Washtec presenteerde op zijn stand tijdens de Tankstation & Carwash Vakbeurs in Houten de AquaPur Modular, een modulair concept voor waterzuivering dat het mogelijk maakt de installatie aan te passen aan individuele wensen en dat zelfs in de kleinste technische ruimtes kan worden gebruikt. Peter van der Veen licht het systeem graag toe: “Zoals hij hier staat, kan het apparaat drieduizend liter water per uur zuiveren en geschikt maken voor hergebruik. Deze machine biedt voldoende capaciteit voor twee rollovers. Hij werkt met beluchting, waardoor er weinig tot geen chemie nodig is om het water te zuiveren. Het is een stankvrij systeem, onderhoudsarm: de slibput hoeft maar één of twee keer per jaar uitgeschept te worden. Dat gebeurt door speciale, gecertificeerde bedrijven. En hij is heel compact.”
Daarnaast was op de stand van Washtec de SmartCare te bewonderen, een nieuwe rollover die 24/7 op afstand te bedienen is via computer of smartphone. Hij is al een tijdje beschikbaar; de eerste wordt eind dit jaar in Nederland geplaatst.
Data
De Walnut Loyalty Company is een van de bedrijven die de software levert waarmee onbemand wassen door kentekenherkenning mogelijk wordt. Mede-oprichter en ceo Thomas van der Kroft zat eveneens in het kennispanel. Ook hij ziet onbemand wassen toenemen. “Gedreven door de technologie zien we steeds meer dingen in de maatschappij onbemand worden. Dat is onvermijdelijk.”
Van der Kroft wijst ook op de waarde van data die worden gegenereerd door onbemand wassen. “De meeste ondernemers kennen hun klanten niet. Ze komen tanken en gaan weer weg, of kopen een wasticket, wassen en gaan weer weg. Door het aanbieden van een abonnement vraag je feitelijk aan je klanten: mag ik jou leren kennen? We merken ook dat de digitale waarde van het kennen van je klanten steeds meer meespeelt bij de verkoop van je bedrijf.”

Bubble Gun & Wash
Op de stand van Christ Wash Systems was de Bubble Gun & Wash de blikvanger. Bezoekers konden hier zelf de Bubble Gun hanteren, een spuitlans voor de wasbox die een dikke schuimlaag inbrengt, waardoor de chemie minder tijd nodig heeft om in te werken en bovendien water en chemie bespaart, volgens Pierre Krieger van Christ Nederland. Voor de wasboxen in Nederland heeft Christ een primeur, want naast de gebruikelijke programma’s kan Christ nu ook een wasbox uitvoeren met polish-programma en een onderwasserprogramma.
Verder ziet Krieger dat de belangstelling voor de nieuwe generatie wasinstallaties goed aanslaat. “Twee jaar geleden hadden we nog twaalf verschillende machines. Nu hebben we er eigenlijk nog maar zes, de Touchless-machine meegerekend, die we naar gelang de wensen en het budget kunnen samenstellen. Op dit moment zijn de Cadis en de Alpha hot. Beide bieden gewoon heel veel, voor niet te veel geld en kunnen programma’s tegelijk doen: schuim opbrengen, hoge druk en wassen tegelijk. Zodoende kan Christ vier gangen reduceren tot twee gangen. Dat scheelt tijd, chemie en stroom, en zorgt voor een dubbele omzet/opbrengst, zonder dat het ten koste gaat van de was- en droogkwaliteit. De Cadis Lean wordt in een zakelijke vorm geleverd aan bijvoorbeeld autodealers, schadebedrijven, fleetowners en leasemaatschappijen; de completere, commerciële en mooiere Blade-uitvoering gaat naar de wascentra en deze passen we helemaal aan de persoonlijke wensen en kleuren van de klant aan.”
Praktijk
Het derde panellid was Frans Geurts, derde generatie van het familiebedrijf dat onder meer het tankstation Gecu in Culemborg uitbaat en dat een van de eerste locaties in Nederland was waar onbemand wassen mogelijk was. Naast alle kansen die onbemand wassen biedt, heeft Geurts ook oog voor de uitdagingen die daarbij komen kijken: “Veiligheid is een belangrijk aspect. Mensen wassen ook ’s nachts. We hebben daarom borden hangen met een duidelijke gebruiksaanwijzing.”
Dan is er natuurlijk ook nog het feit dat klanten zich veilig moeten voelen op een wasplek die misschien niet in de bewoonde wereld ligt. Hier zouden camera’s het nodige gevoel van veiligheid kunnen bieden.
Foto boven: Het panel tijdens de kennissessie over onbemand wassen, met van rechts naar links Frans Geurts, Thomas van der Kroft en Erik Mekelenkamp.
0 reacties
Absoluut interessant! In relatie tot het onbemand wassen, zien wij beweging in de digitalisering van de carwash en werken constant en actief aan het (door)ontwikkelen van deze tools voor de ondernemers. En inderdaad is goede support van de leverancier qua service en techniek van groot belang.