Met 1271 stuks is bouwjaar 2006 anno 2024 goed voor de meeste registraties in het F-segment. Er rijden dus meer van deze ruime sedans rond dan er zijn van één of twee jaar oud. Drukt de grote suv deze groep de vergetelheid in of speelt er meer?

Sedans uit het F-segment. Je hoeft niet in de autowereld te zitten om dan al snel de Mercedes S-klasse voor het geestesoog te halen als archetype van het segment. Sterker nog: deze sedans met de ster zijn goed voor een derde van het totaal. Per bouwjaar ligt het marktaandeel van de S doorgaans boven dat van de rest, maar er zijn uitzonderingen.

In 2016 kwam de nieuwe 7-serie uit, de G11 voor intimi en dat bouwjaar zijn de aantallen hoger dan de S. Bij het uitkomen van de faceliftversie (de G11 LCI, die met de grote nieren) steekt BMW de S weer voorbij: in 2019 en 2020 is het model veruit koploper. Opvallend is dat de S-klasse vijftien jaar eerder de koppositie overnam van de Jaguar XJ, een model dat tegenwoordig niet eens meer geproduceerd wordt. De XJ van de generaties X300 en X308 heeft echter een groter marktaandeel naar bouwjaar dan de S.

Kruimelwerk

Zoomen we uit voorbij het merkniveau dan zien we dertigduizend stuks in ons overzicht en dan omvat de tabel zelfs de exemplaren die ouder zijn dan 1950. Kruimelwerk op een park van grofweg negen miljoen auto’s. Tegelijkertijd blijkt het een segment waarin veel van de actuele trends in de autobranche samenkomen. Laten we beginnen met de brandstofmix. Zes op de tien is afhankelijk van benzine, een op zeven verkiest de dieselslang. Eén op tien koppelt de lpg-slang aan, slechts iets minder dan het aantal hybrides. Vol-elektrisch komt niet verder dan 3,74 procent, 1156 stuks. (Voor de beeldvorming: de elektrische Mercedes EQS pakt daar 790 stuks van.)

Dat lage aantal grote ev-sedans is natuurlijk niet gek, omdat het aanbod aan vol-elektrische exemplaren relatief laat op gang kwam. Dit overzicht bevat immers geen Tesla’s, die bouwen geen sedans in het F-segment (de Model S staat als hatchback te boek). Als we de bandbreedte in tijd echter versmallen tot de jongste vijf bouwjaren kantelt het beeld volledig. Bouwjaar 2024 is nog bezig, maar tot en met september kreeg er geen enkele diesel (!) nog een kenteken. Benzine is goed voor welgeteld één registratie: een S-klasse in de lease. Ook lpg doet niet meer mee.

4 jaar ev’s

Was in 2023 vol-elektrisch populairder dan hybride, dat geldt niet voor de bouwjaren 2024, 2022 en 2021. Inderdaad, ook in 2024 is de hybride populairder dan de ev. Opvallend is verder dat het volledige park aan ev’s uit de periode 2024-2021 stamt. Volledig, op twee stuks na welteverstaan, maar dat zijn omgebouwde Jaguars uit de jaren zeventig.

De vroege jaren zeventig zijn sowieso een geliefd tijdvak voor de F-segment sedan: er zijn meer kentekens geregistreerd met bouwjaar 1972 dan bouwjaar 2017. Die oude exemplaren zijn vaak lpg-klanten, zo blijkt uit ons overzicht. Diesels zijn schaars of geheel afwezig.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
24 januari 2025
VASS start samenwerking met Autodistribution Nederland
24 januari 2025
Marktplaats merkt niets van ‘Tesla-schaamte’
24 januari 2025
Stoelendans onder de automerken
23 januari 2025
Nieuwe VW-gate?
23 januari 2025
Jato: BEV ondanks prijsval dubbel zo duur als in China
22 januari 2025
Geen cao-resultaat, vakbonden overwegen acties
Meest bekeken berichten
Recente reacties