In Ridderkerk, op de grens van Rotterdam-Zuid, opende Louwman Dealer Group onlangs een imposante flagship store. Een visitekaartje, niet alleen voor de verkoopactiviteiten maar ook voor de aftersales van Toyota, Lexus en Suzuki.

We beginnen bij de werkplaats (ruim 1700 m2 groot), want voor een retailvestiging zijn de aftersalesactiviteiten toch de financiële ruggengraat. Op dat vlak heeft Louwman een flinke investering gedaan. De werkplaats telt maar liefst 29 hefbruggen voor de 25 fte’s op de werkvloer. Eén van de werkplekken is speciaal gereserveerd voor uitlijnen en kalibreren van ADAS. Op drie locaties langs de negentig meter lange muur die de werkplaats scheidt van de showroom is een bandenservicestation ingericht. Het bestaat uit een de- en montageapparaat en een balanceermachine – waarvan het middelste bandenstation ook is voorzien van een Ahcon bandenmontagestraat. Door de bandenservices op deze manier te ‘verdelen’ over de werkplekken ontstaat meer werkplaatsefficiency – een rode draad bij de gekozen inrichting. Met het oog op de lengte van de werkplaats is aan beide zijden een rollenremtestbank geïnstalleerd. Voordeur Bij de inrichting tekende Autec-VLT voor de 29 hefbruggen en twee VLT-remmenbanken met ondersteltester en side-slip meter om een indicatie te krijgen of de auto uitgelijnd moet worden. Brekupa verzorgde het installatiewerk, Stokvis Equipment de bandenserviceapparatuur (Hofman en Ahcon) en Explora de uitlijnapparatuur (Hunter). “Ik ben enorm trots op wat hier is neergezet”, stelt regiodirecteur Erik Lukkassen van Louwman. Hij is verantwoordelijk voor de regio Rijnmond en zal de scepter gaan zwaaien over de flagship store. “De werkplaats is het hart van het dealerbedrijf. Daar houden we de klant maximaal tevreden en dragen we iedere dag weer de hoge servicegraad uit, de kwaliteit van onze dienstverlening en onze merken.” Fotostudio Uiteraard zijn de verkoopactiviteiten naar buiten toe vaak het gezicht van de retailer. De showroom is normaal gesproken de voordeur voor de merken: zonder sales geen aftersales. “De werkplaats is echter zeker de andere voordeur”, benadrukt Lukkassen. De begane grond is gereserveerd voor de nieuwe auto’s, met gescheiden merkpresentaties. “Op de bovenverdieping staan de occasions te wachten op een nieuwe eigenaar. Verder is er een eigen fotostudio, waar ze worden gefotografeerd voor de website.”

Toekomst

De nieuwbouw is volgens hem om meerdere redenen een stap in de toekomst. Ten eerste is er de functie als flagship store voor de regio. “De vestiging moet het visitekaartje zijn van Toyota, Lexus en Suzuki voor de regio Rijnmond.” Daartoe zullen vier bestaande vestigingen worden gesloten (deels zijn ze dat al). Bij een vijfde vestiging, waar nu Peugeot en Lexus onderdak hebben, komt de focus geheel op Peugeot te liggen. De Lexus-activiteiten verhuizen eveneens naar de nieuwe vestiging. Dan is er de actualisering van de werkplaats, voorzien van moderne apparatuur. Klaar voor de nieuwste generatie auto’s, waarbij hybride en elektrificatie natuurlijk medebepalend zijn. De up to date werkplaats dient aantrekkingskracht uit te oefenen op nieuwe, jongere werkplaatsmedewerkers. Maar ook de huidige technici moeten er een moderne en prettige omgeving aan hebben. Anderzijds legt die kwaliteitsslag een bepaalde druk op het aftersalesvolume. Efficiënter de aftersales concentreren is dan de weg die Louwman Dealer Group volgt.

Breeam Het hele project van Louwman Dealer Group in Ridderkerk heeft de hoogst mogelijke Breeam-ontwerpcertificering gekregen. Een tastbaar bewijs dat maximale inspanningen zijn gepleegd om zo duurzaam mogelijk te opereren. Zowel bij de bouw van het pand zelf als bij de inrichting van de directe infrastructuur in en rond de vestiging.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties