In het derde kwartaal van 2021 hebben zowel batterij-elektrische personenauto’s als plug-in hybride personenauto’s hun marktaandeel in de Europese registraties bijna verdubbeld. Batterij-elektrische auto’s waren daarmee goed voor 9,8 procent van de totale registraties in Q3. Voor plug-in hybrides was dat aandeel 9,1 procent.
Dat blijkt uit cijfers die koepelorganisatie Acea heeft gepubliceerd. Daaruit blijkt ook dat gewone hybrides in het derde kwartaal voor het eerst populairder waren dan dieselvoertuigen. Hybrides maakten in Q3 20,7 procent van de totale registraties in de EU uit en zijn daarmee na benzineauto’s de populairste aandrijflijn.
Verliezers
Zowel benzineauto’s als dieselauto’s verloren flink terrein in de Europese registraties en zijn bijna geheel verantwoordelijk voor de daling in de Europese registratiecijfers. Van benzineauto’s werden er in het derde kwartaal in de EU 35,1 procent minder verkocht dan in Q3 2020. Het marktaandeel benzineauto’s in de registraties daalde van 47,6 procent in Q3 2020 tot 39,5 procent dit jaar.
De aftocht van dieselvoertuigen in het derde kwartaal is nog indrukwekkender: het marktaandeel daarvan daalde van 27,8 procent in 2020 tot 17,6 procent dit jaar. In aantallen halveerde het aantal registraties van nieuwe diesels in de Europese Unie ruim en ging van 769.922 voertuigen vorig jaar naar 381.473 dit jaar.
Nederland
In Nederland daalden de registraties van volledig elektrische personenauto’s in het derde kwartaal licht, met 4,3 procent tot 13.736 voertuigen. Over negen maanden staat er nog altijd een plus van 3,7 procent.
Plug-in hybrides gingen in Q3 van 2021 wel veel harder dan vorig jaar: 7457 registraties tegen 4433 vorig jaar, een stijging van 68,2 procent. Na negen maanden is de plus 133,1 procent: 23.423 om 10.047.
Ook de markt voor gewone hybrides is stijgende in Nederland. In Q3 van 2021 waren er 28,3 procent meer registraties (17.476) dan in Q3 vorig jaar. Na negen maanden zijn er al 55.497 gewone hybrides geregistreerd. Dat zijn er 73,3 procent meer dan in de eerste negen maanden van 2020.
De algehele daling in de registraties komen ook in Nederland vrijwel geheel op het conto van de benzine- en dieselauto’s. De registraties van benzineauto’s ging in het derde kwartaal met 39,7 procent achteruit tot een totaal van 32.501 voertuigen. Over negen maanden is de teruggang ten opzichte van 2020 27,4 procent tot een totaal van 119.529 voertuigen.
Diesels werden er in het derde kwartaal van 2021 in Nederland slechts 1468 geregistreerd, 53,8 procent minder dan in 2020. Over negen maanden is de min ten opzichte van vorig jaar 46,6 procent, zodat er in Nederland dit jaar uiteindelijk nog 6023 nieuwe diesels op de weg zijn gekomen.